Szuperszonikus, csendes: új NASA-program!

iho   ·   2016.03.08. 11:15
cim

Az átalakított F-5-ös 2003-ban

Jövőre lesz hetven éve, hogy a Muroc bázis, későbbi Edwards légitámaszpont fölött az X-1 átlépte a hangsebességet, és a földön lévők először hallották azt a hatalmas dörrenést, amiről elsőre azt hitték, hogy maga a gép pusztult el – szerencsére nem ezt történt. De ez a dörrenés mindmáig a legkomolyabb akadálya annak, hogy a katonákon kívül a hangsebesség feletti repülés a légiközlekedés normális és mindennapi formája legyen.

Merthogy a két szuperszonikus utasszállító végülis nem bizonyult igazán sem normális, sem mindennapi légiközlekedési formának: még a Concorde esetében is, történelmi léptékkel mérve viszonylag rövid kísérletről volt szó, mindössze tizennégy géppel. A gazdaságosság elérhetetlen célja mellett elsősorban a hangrobbanás, a zajprobléma miatt kellett, hogy a Concorde összes példánya a közforgalmi repterekről a múzeumokba költözzön, hiszen a gépet sehol a világon nem engedték szárazföld felett igazi utazósebességével közlekedni. A gazdaságosság innen is bukott, hiszen a tervezett vonalak töredékét volt csak szabad a gépnek repülnie.

A NASA F-15-öse 2006-ban a teleszkópos kibocsátható orrkúppal

De közben tovább zajlottak a kísérletek, annak megfelelően, ahogy a technika, az alkalmazható anyagok minősége, a hajtóművek szerkezete változott, és így újra és újra előkerült a csendes szuperszonikus repülés álma is. És ha a NASA amúgy nem túl bőre szabott költségvetésébe komolyabb összeg kerül egy új demonstrátor megépítésére, az azt jelenti, ismét eljött az idő, amikor érdemes elővenni a terveket.

Illetve van persze most is futó, küszködő program, amelyről már többször beszámoltunk: az Aerion, most már az Airbus támogatásával, ami azonban kompromisszumnak tekinthető: viszonylag kisméretű business-jetről van szó, amely a mai hozzáférhető technológiák felhasználásával másfélszeres hangsebességet ígér, a kötöttségek elismerésével és a korlátozások betartásával, vagyis ez a gép sem lépheti majd át a hanghatárt, csak ha messze eltávolodik a szárazföldtől. De hát a konstruktőrök és a bátrabb fantáziával rendelkező légiközlekedési partnerek nem erről álmodnak.

Ilyen lesz a Quesst X-gépe...

A NASA kutatási programjai eddig is arról szóltak, hogyan lehet a hangrobbanást teljesen kiküszöbölni, illetve egy decens, alig halható kis puffanássá szelídíteni, vagyis nem beleilleszkedni a mai korlázotásokba, hanem feloldani azokat. 2003-ban az ügynökség a Shaped Sonic Boom kísérletsorozat keretében már épített egy kísérleti gépet, nehéz volt ráismerni, de egy F-5-ös volt, rendkívül hosszúra nyúlt orrkúppal, és érdekes, alul öblösödő törzskiképzéssel, és a szokásoshoz képest egyharmadnyi hangerejű hangrobbanással. Aztán 2006-ban Quiet Spike néven a NASA F-15-öse kapott egy ki- és behúzható karcsú orrkúp-kiegészítést, amely három apróbb lökéshullámra bontotta le azt az egyet, amely amúgy a nagy dörejt okozná a gépen.

A most meghirdetett QueSST is hosszan előrenyúló orrkúppal szerepel a fantáziarajzon. A többféle változatban látható ábrázolások közös jellemzője, hogy a pilótakabin gyakorlatilag nem emelkedik ki a gép törzsének vonalából, a szárny egyes ábrázolásokon egy szokványos delta, más képeken viszont hasonló, mint a hangsebesség feletti, illetve a fel- és leszálláshoz szükséges kis sebességekre egyaránt alkalmas gyönyörű „gótikus” Concorde-szárny.

...és ilyen lesz talán a kutatások eredményeképp az új szuperszonikus utasszállító

A hajtómű vagy hajtóművek fúvókái pedig valamennyi terv szerint a vízszintes vezérsík vagy a szárny kilépőéle fölött le vannak árnyékolva a földtől, és nyilván még sok más aerodinamikai változtatással próbálják elérni, hogy a hangsebesség fölötti repülés valóban csendes legyen.

A NASA új X-gépe tehát nem valamely most is létező, szuperszonikus katonai szerkezet átépítése lenne, hanem hosszú évek óta az első teljesen új, a célnak tökéletesen alárendelt konstrukció, amelynek fő formáit az ügynökség a a lenti videó szerint már szélcsatornában is tanulmányozta.

Egy másik ábrázolás a lehetséges gépről, két hajtóművel

A 2017-es pénzügyi év egyelőre a tervezés indulását jelenti; hogy mikor száll fel majd a demonstrátor, arról egyelőre becslések sem léteznek. Mindenesetre a géppel a tervek szerint majd valóban repülnek lakott területek fölött is, hogy felmérjék, valóban mit hallanak az emberek az elhaladó, illetve a hangsebességet átlépő gépből. Illetve, a NASA reményei szerint, a kérdés az lesz, hogy vajon észreveszik-e egyáltalán.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek