Táncra perdült sztyuvik, produkció a fedélzeten!
Nem mindegy, hogyan indul egy repülőút, ha így indul, garantált a jó hangulat a gép fedélzetén: széles körben terjed a felvétel Marty Cobb Southwest-stewardessről, aki amolyan standup comedy-stílusban közli a közölnivalókat az utasokkal. Pergő monológját nagyon jól fogadják, még azt a bejelentést is, hogy ez „nem dohányzó és nem panaszkodó” járat, nem beszélve arról a kitételéről, hogy ha leesik a kabinnyomás, akkor a légiutas-kísérőknek már nem lesz annyi dolguk az utasokkal... És elhangzik az a jó tanács is, hogy ha valamivel kényelmessé lehet tenni még az utasoknak a repülést, akkor csak bátran szóljanak – amint odaértek a célállomásra.
Ugyanennek a légitársaságnak egy másik légiutas-kísérője, David Holmes az utasok közreműködésével adja elő rap stílusú biztonsági bemutatóját, hozzátéve az elején, hogy ő nem tud a szépségével hatni a kedves közönségre, de ezen a napon ez az ötödik útja, és ha még egyszer ugyanazt az unalmas szöveget kellene eldarálnia, akkor maga is elaludna közben. Nem ez történik, mindenki örömmel vesz részt a produkcióban, ehhez persze kell az amerikaiak alapvető derűje és felszabadultsága is.
David előadásának külön értéke, hogy maga a közlendő nem tartalmaz különös elemeket, épp ezért különösen érdekes, hogyan lehet ritmikusan és rímesen összefoglalni az összes fontos tudnivalót felszállás előtt.
Van olyan sztyuvi, aki nem ekkor, hanem már repülés közben szórakoztatja a gépen lévőket. Karácsony előtt egy kis égi Jingle Bells, átalakítva és aktualizálva – utazómagasságra.
A következő felvételen egy igen csinos ifjú légikísérő Beyonce-stílusban adja elő a biztonsági bemutatót. Gyanítom, hogy az improvizatív zene is tőle származik, időnként igen kellemes táncszerű mozdulatokkal tovább színesítve az előadást, bár ez esetben a gép audió-rendszerén érdemes lett volna javítani, mert a produkció kicsit torzra sikerült. De ez nem a sztyuvi hibája.
A következő felvétel megint egyszerűen a humoré. A légiutas-kísérő úgy vezeti fel a dolgokat, hogy ha valakinek nem tetszik a szolgáltatás, hát nem kevesebb mint hat vészkijáratot is talál a gépen... Nem felejti el a biztonsági előadást elkövető fiatalember bőven ecsetelni, milyen szépek és divatosak az életmentő mellények, érdekes, hogy ő is a nemdohányzó és nem panaszkodó járatról mesél, mint a másikon kolléganője. Ja, és természetesen a kabinnyomás csökkenése esetén az oxigénmaszk is gyönyörű, ráadásul varázslatosan esik az utasok elé.
És egy finoman óvatosabb játék egy KLM-járaton: maga a biztonsági szöveg a szokásos, a szokásos modorban, a fiatal légikutaskísérő viszont szinte balettelőadással kíséri az elhangzottakat. Naná, hogy tapsot is kap – pontosabban: ő kap tapsot – a produkció végén.
Mi az, amit komoly tanulságként érdemes végiggondolni eme videók láttán? Rengeteg az olyan ember, aki idegesen és feszülten készül élete esetleg első repülőútjára: lehet, hogy a másodikon már kicsit csalódott lesz, ha nem ilyen a biztonsági bemutató, de ezen az elsőn egész biztosan oldódni fog a feszültsége. És nyilván a gyakorlottaknak is kellemesebb lesz a zárt tubusban eltöltendő másfél-két vagy három óra, netán még annál is több – ha így kezdődik.
Az sem elhanyagolható szempont, hogy a légiutas-kísérőknek mekkora öröm kilépni a napi rutinból, és valami mást nyújtani, mint a szokásos. A Finnair-sztyuvik egyikének ötlete volt, és a kolléganők többhetes tánctanulásának sikere, hogy a társaság egy Delhi–Helsinki-járatán az indiai nemzeti ünnepen az utasokat és saját magukat is ezzel a Bollywood-stílusú táncos előadással sikerült meglepniük: az utasok ovációi mellett érdemes megfigyelni, átérezni maguknak az előadóknak az örömét, hogy végigtáncolhatták a folyosókon ezt a promóciós szempontból sem utolsó produkciót.
Az egyik Southwest-féle produkció kapcsán egy netes hozzászóló kivételesen sértődött hangnemben arra figyelmeztetett, hogy ha netán bármi történik egy ilyen felvezetés után a járattal, és ha bármi probléma adódik mondjuk egy vészkiürítés esetén, a bíróságon jól kihasználható lesz a biztonsági produkció, és aki perel, erre fog hivatkozni. A jelek szerint azonban maguk a társaságok nem így gondolkodnak. A netes visszhangok túlnyomó többsége pedig egyértelművé teszi, hogy a Southwestnek van egy utasrétege, amely kifejezetten a kabinszemélyzet miatt választja a cég járatait. Vagyis egy okos légitársaság inkább megpróbálja kihasználni embereinek tehetségét, mintsem hogy tiltsa azt, ami érdekes, és persze szokatlan a légiközlekedés világában.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!