Terror Brüsszelben: helyszíni jelentés a megbénult repülőtérről

iho   ·   2016.03.22. 14:00
brussz_robbcd

A brüsszeli repülőtér igazgatója sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a légikikötő március 23-án szedán sem fogad és indít járatokat. Arnaud Feist úgy fogalmazott, hogy további döntés kérdése, mikor nyit ki újra Brussels-Zaventem. A nap folyamán 15 gépet kellett kitérő repülőtérre küldeni, 190 járatot töröltek a merénylet után.

Korábban írtuk:

Percekkel a robbanás után. A képre kattintva galéria nyílik, benne Hanti Vilmos exkluzív felvételeivel! (fotó: Twitter)

A brüsszeli nemzetközi repülőtér weboldalán amellett, hogy a légikikötő vezetése részvétét nyilvánítja az áldozatok családtagjainak és barátainak, az a legfontosabb információ, hogy a repülőtér egész napra leáll.

Brüsszel-Zaventem azért kapott súlyos sebet a támadással, mert az akciót kitervelők láthatóan jól végiggondolták, hol tudnak igazán nagy pusztítást véghezvinni anélkül, hogy korábban felfednék őket. A légikikötőnek két terminálja, de egy közös indulási csarnoka van, ahol a check-in és a csomagfeladás történik. A pultoknál, az automatáknál is sok utas torlódhat fel, illetve egyes hírek szerint az egyik robbantást a csarnok egyik kávézójában követték el.

A terminálrendszer a közös indulási csarnokkal: ott robbantak a bombák

A Departure Hallból vezet az út az úgynevezett Connectorba, ahová csak beszállókártyával lehet belépni, és itt történik, egy nemrég használatba vett szupermodern részlegben, tehát egy helyen mindkét terminálhoz a biztonsági ellenőrzés. Maga a Departure Hall még kívülről nyitott, közterületnek számít, és „békeidőben” nem ellenőrzik, lehet persze, hogy a történtek után a belga biztonsági szolgálatok változtatnak majd a rendszeren.

Mint erről a hazai portálok is beszámoltak, az utolsó leszálló gépek egyike a Budapest–Brüsszel járat volt. Az iho/repülésnek sikerült beszélnie ennek a Brussels Airlines járatnak az egyik utasával, aki elmondta, mintegy két órán át kellett a gépben maradniuk, és csak fokozatosan tudhatták meg, mi a veszteglés oka, ők a robbanásokból semmit nem érzékeltek. Az egyik ajtót kinyitották, nyilván, hogy szellőzzön a kabin, a légiutaskísérők pedig vizet és szendvicset adtak a fedélzeten lévőknek.

A néptelenné vált forgalmi előtér a gépből nézve <br>(fotók: Hanti Vilmos)

Hanti Vilmos elmondta, két óra elteltével egy hangárba vitték őket. A gépről leszállva csak a legkisebb méretű csomagot vihették magukkal, a kézipoggyászként szokásos kisbőröndöket nem. Itt tudták meg, hogy a reptér nem fogad és nem indít a továbbiakban járatokat, és javasolták nekik, hogy lépjenek kapcsolatba a légitársaságukkal. A hangárban a brüsszeliek ugyancsak igyekeztek elviselhető körülményeket teremteni, a gépről lehozott cateringet osztották szét, és itt is jó két óra telt el, amíg autóbuszokkal egy a reptértől mintegy tízenhat kilométerre lévő Leuvenbe, egy szállodába vitték őket. A jelek szerint a Zaventem környéki szálláshelyek most tele vannak azokkal az utasokkal, akik nem tudnak Brüsszelből el-, illetve, mint Hanti, továbbutazni.

A gépben rekedt utasok és utaskísérők

Budapestet az itteni fokozott biztonsági készültségen túl a brüsszeli nemzetközi repülőtérrel megszakadt kapcsolat is érinti. A délelőttin kívül két Brussels Airlines járatot töröltek, az egyik 17.05-kor, a másik 22.40-kor érkezett volna Budapestre. Értelemszerűen a meg nem érkező gépek nem is indulnak vissza a belga fővárosba, ez annyit jelent, hogy kimarad a 17.40-es Budapest–Brüsszel, illetve a szerda reggel fél hétre tervezett járat.

Néptelen terminálépület

Nem lehet még tudni a holnapra tervezett délelőttre kiírt érkező és induló járat sorsáról, ezek mellett egyelőre nincs plusz információ. A másik brüsszeli reptér, az elsősorban diszkontokat fogadó és indító Charleroi zavartalanul működik, az oda repülés és az onnan Budapestre jövő Wizz- és Ryanair-járatok normális menetrend szerint indulnak és érkeznek.

Brüsszel-Zaventem békeidőben, a toronyból nézve <br>(fotó: Márványi Péter)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.