Tizenöt éves az Ikarus E94G

Ács Attila   ·   2012.12.31. 15:00
E94G_fooldal

Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár városi-elővárosi autóbusza, az E94 egész szép karriert futott be, 1995 és 2007 között közel hatszázat gyártottak belőle, ezzel – a 395/E95 után – a cég második legsikeresebb típusává vált. Több mint kétszáz került a hazai üzemeltetőkhöz, de mintegy másfélszer ennyi busz kapott finn rendszámot, ezen kívül Svédországba, Lettországba, Csehországba, sőt Angliába is sikerült eladni néhány darabot. Az alvázak tekintetében is igen széles volt a paletta: Rába, Csepel, Scania, Volvo és MAN bázisra egyaránt épült E94-es.

Sajnos a csuklós változat messze nem büszkélkedhet ekkora sikerrel; 1997 és 2000 között mindössze nyolc készült Mátyásföldön, ezek mindegyike itthon talált gazdára. A miértre ennyi év távlatából már nehéz egzakt választ adni, de valószínűleg közrejátszott a volánok (már akkor is) szűk pénztárcája, az erős konkurencia („nagy” Ikarus, Rába, majd a külföldi cégek), valamint az 1999-ben bekövetkezett tulajdonosváltás is: az Irisbusnak nyilvánvalóan semmi érdeke nem fűződött ahhoz, hogy a cégcsoporton belül több ugyanolyan kategóriájú típus is készüljön, így az E94G szépen csendben kikopott a termékpalettáról.

Az EAG hagyományos külföldi piacain kevésbé voltak keresettek a csuklósok, és ezt a szűkebb szegmenst is a nagyok uralták, hiszen itt a kis cégek nem tudtak semmi olyan extrát felmutatni, mint amilyen például a nagyobb befogadóképesség volt a hosszított szóló buszoknál.

A prototípus Ikarus E94G<br>(fotó: Ikarus Egyedi Autóbuszgyár)

A prototípus (GOB-499) 1997-ben mutatkozott be, elegáns ezüst-sötétkék színben. Alváza Csepel gyártmányú, a motor a Cumminstól származik, 216 kilowattos, Euro II-es környezetvédelmi besorolású, automata sebességváltója négysebességes, ZF 4HP-500 típusú. 1998-ban a Zala Volán vásárolta meg, jelenleg Nagykanizsa helyi vonalain lehet vele találkozni.

Egy évvel később egy újabb E94.25G érkezett a már meglévő mellé (GUP-380), ez viszont már flottaszínben és négy ajtóval, főbb műszaki paramétereiben viszont megegyezett a prototípussal.

2000-ben további négy E94-essel gyarapodott a flotta, immár Mercedes OM 457 LA/220 típusú, Euro II-es, 220 kilowattos motorokkal, három új altípusban:

  • E94.26G: HEH-457, négyajtós helyi kivitel
  • E94.27G: HIY-434 és 435, szintén négyajtós helyi kivitel
  • E94.28G: HKF-106, három ajtós helyközi kivitel, ötsebességes, ZF 5HP-590 típusú automata váltóval

A képre kattintva galéria nyílik!<br>(A prototípusról készült képek az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár archívumából származnak, a Zala volános fotókat Szakály Dániel készítette)

A Zala Volán mellett egyedül a Volánbusz vásárolt még csuklós E94-est, kettőt, 1999-ben. A változatosság kedvéért ezek is különböznek a többitől: már nem csak a futóművek, hanem maga az alváz is a Rábától származott. De még ez a két busz sem egyforma: az egyikbe (GUP-069, majd JID-091) Rába D10 UTLL-228 típusú, a másikba (GUP-079) MAN D2866 LUH 20 típusú motor került. Mindkét erőforrás 228 kilowattos, Euro II-es, a buszok sebességváltója is megegyezik, ZF 5HP-590 típusú, ötsebességes automata.

Jelenleg még mind a nyolc E94G forgalomban van.

Kapcsolódó hírek