Tűzoltó Il-76-os: nem álltak le a hajtóművek

iho   ·   2016.07.06. 13:45
cim2

Sikerült letölteni az irkutszki régióban szerencsétlenül járt Il-76-os tűzoltógép repülési adatrögzítőjének tartalmát, eszerint a gép rendszerei egészen a becsapódásig rendben működtek.

Mint arról korábban hírt adtunk, a 76840 farokjelű négyhajtóművessel június 30-án vesztették el a kapcsolatot, és másfél-két nappal később találtak rá a gép roncsaira, illetve a tízfős személyzet maradványaira.

A fotón jól látszik, hogy a gép roncsai valóban hegyoldalon vannak, bőven a hegy teteje alatt

A baleset utáni első közlések azt állították, hogy miután a gép 300 méter magasról egy erdőtűzre dobta az oltóanyagot, fordulót hajtott végre, hogy visszatérjen a bázisára, de – akkori feltételezések szerint – az erdőtűzben felhevült levegő bekerült a gép hajtóműveibe, és ezért megszűnt a tolóerő, ez okozta, hogy a gép a fáknak majd a talajnak ütközött.

A következő napokban már a hivatalos közlésekben is felbukkant az emberi tényező esetleges szerepe. A rögzítő adatai valószínűleg végképp cáfolják a forró levegő miatt leállt hajtóművek verzióját.

A Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma azt javasolja, hogy a személyzet tagjai posztumusz állami kitüntetésben részesüljenek. Vlagyimir Pucskov tárcavezető a minisztérium szibériai repülési központjában összegyűlt pilóták előtt hangsúlyozta a szerencsétlenül járt gép professzionalizmusát, bátorságát és elhivatottságát a települések megmentésére a tűztől.

Csak a farokrész maradt egyben, ami nagy sebességű becsapódásra utal

A Sputnik a vizsgálathoz közelálló forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a gép egyébként rendkívül tapasztalt pilótája rosszul becsülte fel a gép terep fölötti magasságát: a korábbi híradások azt említették, hogy az Il-76-as 300 méter magasan dobott, az új információ már csak kétszáz méteres földfeletti magasságot említ. A gép egy völgyben repült „nem megfelelő magasságban”, és noha az utolsó pillanatban megpróbáltak emelkedni, a pilóták már nem tudták elkerülni az ütközést a hegyoldallal.

Mint arról korábban írtunk, a tűzoltórepülés egyike a legveszélyesebb aviatikai ágazatoknak. Különösen kockázatos a füst miatt rossz látási viszonyok között, hegyvidéken alacsonyan repülni, mindez a nehezebben manőverező nagy tűzoltógépek számára katasztrófális csapdahelyzetet teremthet, ha olyan szűk völgybe kerül a gép, amelyben nincs hely a fordulóra.

Viszonylag épp a farokrész: a rögzítőket hamar megtalálhatták, a magassági kormány mintha emelkedésre lenne kitérítve

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.