Válságban az Alitalia: az alkalmazottak leszavazták a kilábolási tervet

iho   ·   2017.04.26. 11:15
cim2

Az olasz nemzeti légitársaság 11 ezer 400 dolgozója kellett, hogy három nap alatt leadja a voksát arról a csomagtervről, amely a továbbra is folyamatosan veszteséget termelő Alitalia pénzügyi válságának megoldására született. A csomagban 980 alkalmazott leépítése, és nyolc százalékos bércsökkenés szerepel mind a repülőszemélyzetek, mind a légiutaskísérők számára. Közben azonban beindult volna a kétmilliárd eurós feltőkésítés.

Amint erről beszámoltunk, a költségcsökkentési program része lenne a flotta húsz géppel való csökkentése, ez elsősorban a hetvenhét egyfolyosós Airbus-gépparkot érintené. A terv ugyanakkor a a hosszú távú hálózat fenntartására, elsősorban a dél-amerikai járatok fenntartására fókuszál. Közben a rövid- és középtávú vonalrendszert az elterjedt európai megoldás szerint diszkontosítanák: tarifákhoz kötik a hálózati légitársaságoknál szokásos fedélzeti ellátását, és más szolgáltatásokat, vagyis felvenné a cég a versenyt a low-cost konkurenciával, amely az olaszországi légiközlekedésnek immár majdnem a felét dominálta, de megtartanák a rövidebb járatok ráhordó funkcióját. Folytatódnának a technológiai fejlesztések, kiterjesztik az informatikai átalakítást is, megerősítik az online szolgáltatásokat, mindezek révén a légitársaság 2019-re nyerné vissza profittermelő képességét.

A szakszervezetek tagsága azonban, a szakszervezetek vezetőinek korábbi állásfoglalásával ellentétben, 67 százalékos meggyőző többséggel utasította el a csomagtervet. Ebben a helyzetben az Alitalia egy olyasfajta eljárást kell, hogy végigvigyen, ami az amerikai Chapter 11 bankcsődhöz hasonló, tehát – egyelőre – nincs szó a légitársaság felszámolásáról, viszont a csődvédelem némi időt jelent a cégvezetés számára a pénzügyi szerkezet átalakításához. Azonban ezt a folyamatot már egy a kormány által kijelölt adminisztrátor felügyeli, és a haladék fél évre szól. Ugyanakkor, ha a kormányzat végül nem tud megállapodásra jutni a társasággal a sürgős pénzügyi intézkedések dolgában, akkor nincs más hátra, mint a hetven éves cég felszámolása.

A további lépésekről a csütörtökre összehívott részvényesek kell, hogy döntsenek, de a szakszervezetek szavazása sok mozgásteret nem hagyott nekik, gyakorlatilag erről szól az Alitalia rövid reakciója. Részletesebben és keserűen nyilatkozott a többségi tulajdonos, a részvények 49 százalékát birtokló Etihad elnöke. James Hogan szerint a szakszervezetek döntésével valamennyi érintett partner veszít, beleértve az Alitalia alkalmazottait és utasait, a részvényeseket és magát Olaszországot, amelynek az Alitalia nagykövete volt a világban.

Hogan hangsúlyozta, az Etihad mint a részvényesek egyike hatalmas mennyiségű pénzügyi és kereskedelmi támogatást nyújtott az elmúlt három évben a légitársaságnak, a felajánlott pénzügyi csomagterv fő eleme pedig az volt, hogy minden érintett, beleértve a szakszervezeteket, erőfeszítéseket tesz a társaság megmentéséért. Az előzetes megállapodás, amit egyébként a szakszervezetek vezetői is támogattak, Hogan szerint biztosította vo9lna az Alitalia jövőjét. Ennek a megállapodásnak az elutasítása az alkalmazottak részéről „mély csalódást” jelent.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

MÁV-csoport-integráció: megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről

iho/vasút   ·   2024.11.27. 15:00

Minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, mely garantálja a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos továbbfoglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.