Végig a zúzottköves úton

Arnold Balázs   ·   2014.03.19. 12:15
uzsabanya_kicsi

A Balaton-felvidék többek között a térség vulkanikus maradványairól is ismert. A környező hegyeket a mészkő mellett főként andezit- és bazalttufa, valamint bazalt alkotja. Ez utóbbi ásványkincs kitermelésére több bánya is épült hajdanán, ám napjainkban ma már csak az uzsai bazaltbánya üzemel. A bányának saját vasútállomása is van: az Uzsabányára vezető rövidke, nem egészen három és fél kilométeres kanyargós vonal Uzsa állomáson ágazik ki a 26-os vasútvonalból, és a települést megkerülve, folyamatosan emelkedve éri el a bányát.

A Dunántúli HÉV Bobától Sümegig húzódó vonalát 1891-ben hosszabbították meg Tapolcáig. Ekkor a mai Uzsa állomás és Uzsabánya alsó megállóhely között megálló-rakodóhelyet építettek Eszterházy rakodó néven, egy száz méter hosszú rakodó csonkavágánnyal. Ezt később az 1950-es években elbontották, amikor a bánya megnyitásához kapcsolódóan felépítették a ma is üzemelő „új” Uzsa állomást, és az onnan kiágazó, Uzsabánya állomásra vezető szárnyvonalat.

Gépmenetben közelít Uzsához a tapolcai tartalék<br>A képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből

Mostanában a bánya komoly forgalmat bonyolít nemcsak közúton, de vasúton is: nem ritka a heti három kiszolgálás sem. A tapolcai tartalék általában délelőtt, a környező ipartelepek és esetleg Zalahaláp kiszolgálása után gépmenetben megy fel Uzsáig. Ha az előző este a celldömölki tolatós hagyott ott üres kocsikat, akkor azokat összeszedve megy fel a bányába. Uzsabányán a tolatások, a kocsik összerendezése után a mozdony a rakodóra tolja a kocsikat. Az oldalrakodó mellé hat kocsi fér be, így ha többvagonnyi követ adnak fel, a rakodás közben be kell cserélni a megrakásra váró és a már megrakott vonatrészeket.

Március 18-án tizenkét kocsit raktak meg, ezek közül tíz kocsi zúzottkő Szobra, a másik két kocsi Somogyszobra lett feladva. Mindkét helyen a helyi pályafenntartási szakasz volt a címzett: a bazaltot ágyazatpótlásra, pályafelújításra használja fel a vasút. A megrakott kocsikat – mint mindig – Uzsára vitte vissza a Dácsia. Innen rendszerint az esti tolatóssal kerülnek át Celldömölkre, ahol a rendezőben egy megfelelő irányvonatba sorozva folytatják majd útjukat egy újabb elosztó pályaudvaron át a rendeltetési állomásuk felé.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek