Viharmadár a hátán, az amerikai kötelék nyolcasának balesete

iho   ·   2017.06.24. 11:15
cim2

Folytatódik a katonai kötelékek szerencsétlen sorozata: a tavalyi balesetek (Thunderbirds, Blue Angels, Patrouille Suisse és az Orosz Vitézek) után most ismét az amerikai légierő bemutatócsapatát érte baleset, szerencsére az eddigi hírek szerint az esemény nem volt halálos kimenetelű.

Ricardo von Puttkammer fotója közvetlenül a baleset után készült

A történéseknek szemtanúja volt Daytonban, a hétvégére a nemzetközi repülőtérre tervezett nagyszabású repülőnap helyszínén, az iho/repülés két „külsőse”, a portálunknak már korábban is képeket és beszámolókat küldő amerikai fotós és társa, a magyar–amerikai pilóta. Ricardo von Puttkammer és Póka Ferenc most arról informálták az ihót, hogy a baleset rendkívül rossz időjárási viszonyok közepette történt, amikor nemcsak alacsony felhőalap, de zuhogó eső is nehezítette a repülést.

A show egyik résztvevő kötelékének, a Thunderbirds formációnak egyik F-16-osa került bajba, egy kétüléses F-16D, az úgynevezett médiagép. Ez a Falcon rendszerint nem vesz részt magán a bemutatón, tartalék, illetve ebben az esetben a helyszínt és az időjárást felmérő gyakorló repülést hajtott végre a pilóta. Ricardo és Ferenc úgy látták, hogy a gép rendben leszállt, és már az álllóhelye felé gurult, amikor a baleset bekövetkezett.

A mentőalakulatok hamar a helyszínen voltak

Egyes híradások arról számoltak be, hogy a gépet egy szélroham borította fel, azonban az iho szemtanúi szerint, noha csakugyan lehetett szélnyírás a reptéren, de ez csak leszállás közben veszélyeztethette volna az F-16-ost, viszont a gép már „békésen” gurult. Az egyik elképzelhető verzió az, hogy a váratlanul romló látási viszonyok közepette az F-16-os orrfutója letért a betonról: a pilóta a hajtóművel, gázadással próbálta visszahozni a Falcont a gurulóútra, és ekkor történt az átfordulás, talán mert elakadt az orrfutó.

Valahogy nyilván meg kellett emelni a gépet, hogy a pilóta is kiszabaduljon

A gépen a pilóta mögött a kötelék technikai személyzetének egyik tagja ült, őt viszonylag hamar kiszabadították, de az viszont gyakorlatilag két órába telt, amíg a pilótát magát is kihozták a hátára fordult gép alá szorult kabinból. Mindkettőjüket kórházba vitték, a hivatalos közlés szerint „jó állapotban” vannak. A Thunderbirds parancsnoka és vezér-pilótája, Jason Heard alezredes később sajtóértekezleten azt mondta, hogy a hátsó ülésen utazó szerelőnek nem voltak látható sérülései, a pilótának a lába sérült. A pilóta Erik Gonsalves kapitány, aki 1600 órát repült a légierő kötelékében, ő vezeti a 8-as számú gépet és egyben ő a bemutatók narrátora is, mögötte Kenneth Cordova karbantartó főtörzsőrmester ült.

A kétüléses géppel érkezők feladata az, hogy a teljes kötelék beérkezése előtt felmérje a helyszínt, a légteret, a megközelítési és leszállási eljárásokat, ez történt meg, majd ezután történt a landolás és a gurulás. A baleset további részleteiről a Thunderbirds parancsnoka nem beszélt, arról a vizsgálat lezajlása után számolnak majd be, mondta.

Gonsalves kapitány, a kötelék műsorvezetője

A parancsnok a pénteki sajtótájékoztatón elmondta, a kötelék nem repül szombaton, nyitva hagyta a vasárnapi bemutató lehetőségét. Az airshow helyi rendezői korábban jelezték, hogy a repülőnapot mindenképp megtartják. A Thunderbirds  egyébként a programja szerint a következő hétvégén is fellép Michigan államban, július 14-én pedig már Párizs felett kell, hogy repüljön a nemzeti ünnepen, viszonozva a Patrouille de France amerikai látogatását. Majd, ami megintcsak fontos eseménye lesz, lenne, az európai repülő rendezvényeknek, a Thunderbirds fellépne a világ legnagyobb katonai repülő találkozóján, az angliai Fairfordban is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!MentésMentés

Kapcsolódó hírek