1315 kilométer, 110 milliárd: mellékutak felújítása
Európai uniós pénzből mintegy 1300 kilométer hosszú mellékút újulhat meg 2013 végéig. Mindezzel olyan minőségű infrastruktúra jön létre, amely hasonló a már átépített főutak állapotához – adja hírül a Magyar Hírlap.
Tavaly 360 kilométer hosszú gyenge minőségű mellékút újult meg az országban, a beruházások leginkább a hátrányos helyzetű régiókban valósultak meg. A Magyar Közút (MK) Nonprofit Zrt.-nek az Új Széchenyi Terv keretében 1315 kilométernyi négy és öt számjegyű mellékút felújítására van lehetősége 2013 végéig. A programra európai uniós támogatásból összességében 110 milliárd forint áll rendelkezésre.
A hideg idő beálltával a Királyegyházát Sellyével összekötő út átadásával zárultak le a múlt évi munkálatok. Az Ormánságban található, 19 kilométer hosszú utat a napokban adta át az MK, a kétmilliárd forint értékű beruházással az ország harmadik legnagyobb mellékút-felújítási projektje fejeződött be a programon belül. Ehhez hasonló léptékű beruházás valósult meg a Dél-Alföld régióban is. Orosháza és Tótkomlós, valamint Orosháza és Mezőkovácsháza között összességében 32 kilométer hosszú mellékút újult meg, Kiskunfélegyháza és Kiskunmajsa között pedig 28 kilométer hosszúságban épült át a mellékút. Előbbi beruházás 2,8, míg az utóbbi 3,1 milliárd forintba került.
Pécsi Norbert Sándor, az MK szóvivője lapunknak elmondta, a döntéshozók leginkább gazdasági indokok szerint és az úthálózat minősége alapján rangsorolják a fejlesztéseket. Fontos szempont emellett, hogy a kistelepülésekről könnyen elérhetővé tegyék a térségi központokban található intézményeket – óvodákat, iskolákat, orvosi rendelőket – és a munkahelyeket. Baranya megyében például tavaly 66 kilométer hosszú mellékút újult meg, ebből az Ormánságban ötven.
A felhasználható 110 milliárd forintból a Dél-Dunántúl régióban 21,4 milliárd forint támogatás áll rendelkezésre. A felújítások után lényegesen jobb minőségű és kényelmesebb utakat vehetnek igénybe az autósok az alsóbbrendű hálózaton is. A kivitelezők ilyenkor felújítják a burkolatot, gondoskodnak a megsüllyedt szakaszok pályaszerkezetének a cseréjéről, a padka újraépítéséről. A kis sugarú ívek belső oldalán rendszerint előre gyártott útszegélyelemeket építenek be az útpadka és az úttest szélének védelme érdekében. Sellye és Királyegyháza között Kákics település belterületén pedig gumibitument alkalmaztak a kopóréteg terítésekor. Ez az új kötőanyag a használt gumiabroncsokból származó őrlemény révén jelentős mértékben hozzájárul a menetzaj csökkenéséhez.