5G kontra repülésbiztonság?

iho/repülés   ·   2022.01.02. 12:00
Airplane_Landing_RadAlt_4

Interferencia-veszély a rádió magasságmérőkkel. Az Egyesült Államok illetékes hatóságai nem engedik az új mobil-hálózat beindítását a nagyobb repülőterek körzetében.

Az Egyesült Államokban a szolgáltatók január ötödikére tervezték az 5G-s hálózat bevezetését, de a jelek szerint a repülésbiztonság szempontjai ezt egyelőre felülírják. A Szövetségi Légügyi Hivatal elnöke és a közlekedési miniszter közösen szólította fel a mobil-kommunikációs cégeket a halasztásra.

Az ok, amire egyébként – ez megintcsak ritkaság, és jelzi a dolog komolyságát – az év vége felé a legnagyobb repülőgépgyártók, a Boeing és az Airbus vezetői közös levélben figyelmeztettek – az, hogy az 5G rendszer interferenciája befolyásolhatja a repülőgépek fontos rendszereinek működését. Az FAA decemberben már kiadott egy repülésbiztonsági direktívát az ügyben, emiatt volt kénytelen a két vezető amerikai kommunikációs cég, az AT&T és a Verizon január elejére halasztani a már korábbra hirdetett indulást.

Az érintett cégek állítása szerint veszélyes interferenciáról nincs szó, a mostani felszólítás egyelőre kéthetes csúszást okozna, amíg újabb mérések és próbák lezajlanak. Az 5G további egy évre szóló halasztása viszont 50 milliárd dolláros visszaesést jelentene a járvány okozta válságból épp, hogy kiláboló amerikai gazdaságnak. A légügyi hatóság szerint viszont az USA kb. 40 fontos repülőterének körzetében kellene limitálni az 5G használatát.

A probléma lényege, hogy az 5G működtetése megzavarhatja a repülőgépeknek azt a fontos eszközét, a rádió magasságmérőt, amely felszálláskor, megközelítéskor és leszálláskor a barometrikus műszerekhez képest pontosabb adatokkal látja el a földfelszín vagy a víz feletti valóságos magasságról a gépek létfontosságú rendszereit.

Az FAA most kiadott figyelmeztetése szerint a rádió magasságmérők az esetleges interferencia miatt a rendszerek egész sorának közölhetnek megbízhatatlan adatokat, például a földközelség-jelző, az összeütközések veszélyére figyelmeztető TCAS, de legfőképp az automata megközelítést és leszállást működtető rendszerek, beleértve a tolóerő-automatát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.