787 átadás: ki csinált történelmet?
Ingerült kommentár jelent meg a 787-es átadásának híre nyomán az ATW Online internetes szaklapban. A kifogásolt mozzanat a Boeing elnök-vezérigazgatójának beszédében az a rész volt, amikor Jim Albaugh azt mondta: a 787-es forgalomba állítása ahhoz a forradalomhoz hasonlítható, amit több mint ötven éve a Boeing 707-ese jelentett a repülésben. A mérges hozzászólás arra hívja fel a figyelmet, hogy a legelső sugárhajtású utasszállító nem a 707-es, hanem a de Havilland Comet volt, amelynek prototípusa 1949-ben repült először, és a gépet 1952-ben állították forgalomba.
Ez teljesen igaz, a Comet elsőbbségét valóban nem lehet elvitatni. Csakhogy a Boeing-vezérnek mégiscsak igaza van abból a szempontból, hogy amit ma modern aviatikának nevezünk, annak a közvetlen ősét inkább láthatjuk a 707-esben: ez a szerkezet, ez az elrendezés, ez a repülőgép-építési elvrendszer maradt egészen a 787-esig tán a szuperszonikus gépeket kivéve meghatározó az utasszállítók gyártásában. Ami azonban ennél is fontosabb: a 707-es megjelenésétől számíthatjuk a tömeges repülés korszakát, amikor mindennapi utazási forma lett a levegőben eljutni A pontból B pontig, interkontinentális vonalakon is. A mai értelemben vett légiközlekedés indulása köthető a 707-eshez.
Apropó szuperszonikus repülés: a Flightglobal „ünnepi” összeállítása megemlékezik a nagy koncepcióváltásról is, amelynek a Boeing egyik legígéretesebb, legbátrabb koncepciója esett áldozatul. A Sonic Cruiser a hangsebességet megközelítő, tán annál is kicsivel gyorsabb utasszállító lett volna, amelynek kialakítása szakított a hagyományos „tubustörzs-szárnyak” szerkezettel is. Azonban a „minél gyorsabban repülni” perspektíváját a légitársaságok – nem utolsó sorban a WTC elleni támadást követő bizonytalanság közepette – elvetették a „minél hatékonyabban, minél olcsóbban repülni” fejlődési irány kedvééért, és ezért fogadták sokkal hevesebb örömmel az akkor még 7E7 (E azaz efficient, vagyis hatékony) néven emlegetett variánst.
Ezer megrendelés – 150 lemondás. Az internetes szaklap a kezdeti hatalmas érdeklődés után az elmúlt évek bizonytalanságaival, a negyven hónapos csúszással is magyarázza, hogy új 787-es megrendelés már vajmi ritkán csordogál a Boeing felé. És persze közben feléledt az európai konkurens is, az Airbus sokak szerint sokat tanult a 787e-s program hibáiból és buktatóiból, bár az eredetileg beígért időpontra a 350XWB se lesz készen. A társaságok viszont kivárnak, hogy a gyakorlatban is értékeljék, hozzák-e az ígért paramétereket az új szuperhatékony utasszállítók.