A Cargolux megkapta utolsó óriását

iho   ·   2016.10.05. 16:15
747-8f_cargolux_cim

A tizennegyedik, utolsó megrendelt 747-8F teherszállítóját vette át a Cargolux Everettben, ráadásul hónapokkal az eredeti időpont előtt.

A tizennegyedik átadása...

A légi teherszállítási portál értesülései szerint a luxemburgi központú cargocég, amelynek Jumbói hetente többször is megfordulnak Ferihegyen, eredetileg jövőre állította volna szolgálatba a gépet, de a szállítási igények az elmúlt időszakban megnőttek, és ez meggyőzte a légitársaságot, hogy érdemes már most átvenni a repülőgépet a gyártótól.

Az elmúlt időszakban elsősorban az észak-amerikai vonalakon volt érezhető a növekedés, de ami ennél is fontosabb, a Carglolux komoly erősödést érzékel az ázsiai illetve csendes-óceáni régióban is, különösen a Hong Kongban lévő cargo-központjában, olyannyira, hogy a társaság meggyorsítja kínai partnervállalatának kiépítését. Az új építésű Jumbo átvétele feltehetően ezzel is összefügg, ugyanis az anyavállalat így a nagyobb kapacitású, hosszabb törzsű, egyben alacsonyabb fogyasztású 8-as változatokra cserélheti a flottáját, a kínai cég pedig az innen átsorolt 747-400-asokkal indul.

...és az első felszállása 2011-ben

Jellemző, hogy az LX-VCN lajstromjelű 747-8-as, a „Spirit of Schengen” idejét az átvevő nem pazarolta holmi saját tesztekre, a hatalmas teherszállító Everettből Seattle-be repült át, majd onnan áruval megrakodva indult tovább. Ráadásul a gép egy repülőgép-hajtóművet is szállított, amit az elülső felnyitható orr-részen keresztül rakodtak a Jumbo gyomrába.

Egyébként 2011 októberében a Cargolux legelső 747-8F teherszállítója már nyitóútja során leszállt Budapesten, és portálunk az elsők között mutathatta be Magyarországon az „Ég Királynőjét”, illetve ennek legelső forgalomba állított példányát, hiszen, ami azért eléggé szokatlan az aviatika történetében, az F-változat hamarabb kezdte a szolgálatot, mint az utasszállító variáns. A Cargolux akkor is gyorsan mélyvízbe dobta a gépeit, igaz, bizonyos problémák késleltették az átadást, illetve végül a nagy ceremónia el is maradt, például a gyártó és a légitársaság vitája miatt a hajtóművek kezdeti, a vártnál kisebb teljesítményéről.

Budapest, 2011 október: a legelső forgalomba állított 747-8 első útján Budapesten rakodik – nevetve...

Amikor a legelső 8-as Jumbo Ferihegyre jött, az egyik Cargolux-féle „nagykört” teljesítette: Luxemburg, Kuvait, Hong Kong, bakui tankolás, budapesti rakodás és innen már csak egy rövidke szakasz vissza Luxemburgig. Felszálláskor pedig megintcsak elsőként tapasztalhattuk, mennyire más ennek az óriásnak a hangja: erőteljes, de mégis sokkal halkabb volt, ahogy elemelkedett a 31-es balpályáról.

A hatalmas gépből eddig a most átadottal együtt 108 példányt készítettek a társaságoknak, illetve VIP-vevőknek, a Cargolux mellett a legnagyobb felhasználók: ugyancsak tizennégy géppel a Cathay Pacific, amely szintén csak cargo-változatot rendelt, egyébként az utasszállító 400-asai közül most vonta ki az utolsót, és a Lufthansa, amely viszont az utasszállítóból üzemeltet tizenkilenc példányt.

Az óriás a ferihegyi betonon...

A most érvényes rendelési lista továbbra is nem túl nagy számban, de cargo-gépeket tartalmaz, összesen tizennégy készül még el, nem számítva az amerikai elnök számára  a speciális Air Force One kialakítású óriásmadarakat.

De még egy lehetséges rendelés talán hátra van: alakulnak a diplomáciai feltételek, megvan már a washingtoni adminisztráció engedélye is ahhoz, hogy Irán légitársaságai amerikai repülőgépeket vegyenek, és nem kizárt, hogy ezek között lesz majd 747-es is. Stílszerű lenne, ha az utolsó Jumbókat épp abból az országból kötnék le, ahol jelenleg a legöregebb példányok repülnek.

...és a beton fölött

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek