A forgóvázrepedés után lemondta a Renfe a 106 sorozatú, Madrid–Barcelona Avlókat

A fapados járatok helyett AVE gördülőállomány közlekedik majd a két spanyol nagyváros között.
Szeptember 8-a, hétfőtől megszűnik a spanyol nemzeti vasúttársaság, a Renfe jóvoltából üzemeltetett alacsony költségű, nagysebességű vasúti szolgáltatás az ország legversenyképesebb vonalán, a Madrid–Barcelona viszonylaton. Az Avlo (a spanyol–angol hibrid Alta Velocidad Low Cost rövidítéséből) vonatokat a vonalon korábban 106-os sorozatú (S106) ingaszerelvényekből állították ki, de forgóvázkeret-repedés miatt a járműveket júliusban kivonták a 2021-ben indított, olcsó díjszabásáról ismert nagy sebességű szolgáltatásból.
Időközben az elhatározás véglegessé vált, bár a Renfe – jóllehet, a kezdeti tagadás után kétségtelenül elismerte, hogy egy rutinellenőrzés során az egyik egység vontató forgóvázának keretén repedést fedeztek fel – legfrissebb állásfoglalásában a műszaki problémákon nagyvonalúan átlendülve minőségi ugrásként kommunikálja a változásokat. Azaz a Talgo-gyártmányú 106-osok helyére beálló AVE-vonatok közlekedtetése a vasúttársaság újragondolt üzletpolitikájának következménye, mondván, ez a „termék” jobban illeszkedik az útvonal sajátosságaihoz, és a járatokat sűrűn igénybe vevő üzleti utazók igényeihez. Az AVE-kialakítású vonatok ugyanis nagyobb teret, büfészakaszt (marketingül szólva: fedélzeti cateringet), csendes fülkét és kényelmesebb üléseket kínálnak.
Az apró betűs részből azonban kiderül, hogy az intézkedés napi öttel kevesebb járatot, és átlagosan 7,5 százalékos jegyáremelkedést jelent az útvonalon.
A tisztánlátás érdekében, a 106-osokat kiváltó egyik sorozat, a Siemens Velaro 103-as eleve AVE, a másik, a lila színtervű Bombardier/Talgo 112-es viszont eredetileg Avlo. Ám a billenőszekrényes 102-es sorozatból kifejlesztve utóbbiak a 106-osoknál magasabb színtű szolgáltatást nyújtanak. Bizonyos források szerint azonban a 112-esek, a „Kacsák” is műhelybe kényszerülhetnek, a forgóvázuk ugyanis nagy hasonlóságot mutat a 106 sorozatú egységekével. (Csavar a történetben, az asztúriai és galíciai járatokat teljesítő S106-osok is előfordultak AVE-ként...)
A kép akkor válik teljessé, ha nem hagyjuk szó nélkül a Renfe további, a Madrid–Barcelona vasútvonalon közlekedő vonatnemeit sem. Az Avlo kiesésével a viszonylaton napi öt vonatpárral és 17–59 eurós jegyekkel jelen lévő Ouigo lehet az új olcsó alternatíva, míg a céges közönséget megcélzó Iryo a maga 44 és 170 euró közötti viteldíjaival, valamint prémium szolgáltatásaival az Ouigo és az AVE közé pozícionálhatja magát.
Nyitóképünkön, jobbra: Renfe S112 sorozatú, nagy sebességű villamos motorvonat vonófeje
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!