A forgóvázrepedés után lemondta a Renfe a 106 sorozatú, Madrid–Barcelona Avlókat

iho/vasút   ·   2025.09.02. 08:00
_renfe_avlo_ave_

A fapados járatok helyett AVE gördülőállomány közlekedik majd a két spanyol nagyváros között.

Szeptember 8-a, hétfőtől megszűnik a spanyol nemzeti vasúttársaság, a Renfe jóvoltából üzemeltetett alacsony költségű, nagysebességű vasúti szolgáltatás az ország legversenyképesebb vonalán, a Madrid–Barcelona viszonylaton. Az Avlo (a spanyol–angol hibrid Alta Velocidad Low Cost rövidítéséből) vonatokat a vonalon korábban 106-os sorozatú (S106) ingaszerelvényekből állították ki, de forgóvázkeret-repedés miatt a járműveket júliusban kivonták a 2021-ben indított, olcsó díjszabásáról ismert nagy sebességű szolgáltatásból.

Időközben az elhatározás véglegessé vált, bár a Renfe – jóllehet, a kezdeti tagadás után kétségtelenül elismerte, hogy egy rutinellenőrzés során az egyik egység vontató forgóvázának keretén repedést fedeztek fel – legfrissebb állásfoglalásában a műszaki problémákon nagyvonalúan átlendülve minőségi ugrásként kommunikálja a változásokat. Azaz a Talgo-gyártmányú 106-osok helyére beálló AVE-vonatok közlekedtetése a vasúttársaság újragondolt üzletpolitikájának következménye, mondván, ez a „termék” jobban illeszkedik az útvonal sajátosságaihoz, és a járatokat sűrűn igénybe vevő üzleti utazók igényeihez. Az AVE-kialakítású vonatok ugyanis nagyobb teret, büfészakaszt (marketingül szólva: fedélzeti cateringet), csendes fülkét és kényelmesebb üléseket kínálnak. 

Az apró betűs részből azonban kiderül, hogy az intézkedés napi öttel kevesebb járatot, és átlagosan 7,5 százalékos jegyáremelkedést jelent az útvonalon.

Talgo Avril. A Renfe S106 sorozatnak rövid szolgálati idő adatott meg, az egységek tavaly tavasszal álltak forgalomba

A tisztánlátás érdekében, a 106-osokat kiváltó egyik sorozat, a Siemens Velaro 103-as eleve AVE, a másik, a lila színtervű Bombardier/Talgo 112-es viszont eredetileg Avlo. Ám a billenőszekrényes 102-es sorozatból kifejlesztve utóbbiak a 106-osoknál magasabb színtű szolgáltatást nyújtanak. Bizonyos források szerint azonban a 112-esek, a „Kacsák” is műhelybe kényszerülhetnek, a forgóvázuk ugyanis nagy hasonlóságot mutat a 106 sorozatú egységekével. (Csavar a történetben, az asztúriai és galíciai járatokat teljesítő S106-osok is előfordultak AVE-ként...)

A kép akkor válik teljessé, ha nem hagyjuk szó nélkül a Renfe további, a Madrid–Barcelona vasútvonalon közlekedő vonatnemeit sem. Az Avlo kiesésével a viszonylaton napi öt vonatpárral és 17–59 eurós jegyekkel jelen lévő Ouigo lehet az új olcsó alternatíva, míg a céges közönséget megcélzó Iryo a maga 44 és 170 euró közötti viteldíjaival, valamint prémium szolgáltatásaival az Ouigo és az AVE közé pozícionálhatja magát.

Nyitóképünkön, jobbra: Renfe S112 sorozatú, nagy sebességű villamos motorvonat vonófeje

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek