A hagyományos szakértelem egyre jelentősebb mértékben egészül ki új, digitális megoldásokkal

T. H. F.   ·   2021.01.27. 15:00
Gebrueder_Weiss_ETA

Interjú Varga Bálinttal, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezető igazgatójával.

– A Gebrüder Weiss 2019-ben globálisan sikeres esztendőt zárt. Sikerült megerősítenie piaci jelenlétét Európában, az Egyesült Államokban és Ázsiában. Tavaly a pandémia azonban számos piaci szereplőt kényszerített az eredeti üzleti terv átértékelésére. Hogyan reagált a Gebrüder Weiss az új kihívásokra?

– A tavaszi első hullám idején üdvözöltük, hogy az állam támogatja a rövidített munkaidő alkalmazását, több környező országban is volt erre valamilyen hasonló konstrukció. Így nem kényszerültünk pánik jellegű döntésekre, a meglévő kapacitások fenntartásával vészeltük át a házhozszállításon kívüli szegmensekben elszenvedett harminc százalékos volumencsökkenést. Utólag ez kiváló döntésnek bizonyult, meglepetésre a második féléves teljesítményünk minden várakozást felülmúlt.

– Milyen konkrét új megoldásokat, optimalizálási lehetőséget látnak az ellátási láncokban, folyamatokban?

– A logisztikában a költségek általában a bevételeknél jobban nőnek már évek óta. Ezt a trendet a kihasználtság növelésével, azaz a teljesítmény emelésével tudjuk egyedül kompenzálni, mert így az állandó költségek több megbízás között oszlanak el. Ebben van segítségünkre a digitalizáció – a Gebrüder Weiss stratégiája a valós fizikai és digitális világ legjobb kombinációját nyújtani. A vállalat világszerte százötven kirendeltségre és több mint hétezer munkatárs tudására támaszkodhat, tehát jelentős tapasztalatokat halmozott fel a szállítási és logisztikai megrendelések fizikai kezelésében. A jövőben ez a hagyományos szakértelem egyre jelentősebb mértékben egészül ki új, digitális megoldásokkal, hogy továbbra is maximális ügyfél elégedettséget nyújthassunk a logisztika minden területén.

Varga Bálint

– A szakmát erőteljesen foglalkoztatják a Brexit miatt változások: a GW-nél hogyan értékelik a január elsejével kialakult helyzetet?

– Alkalmazkodunk az új kihíváshoz. Angol partnerünk, a Davies Turner felkészült a nagyságrendekkel nagyobb adminisztrációs igényre, a plusz várakozásokat díjemelésekkel kompenzáljuk. Bízunk benne, hogy rövid időn belül kiépül a svájcihoz vagy norvéghoz hasonló, a határon elvégezhető, viszonylag hatékony import vámkezelési rendszer.

– Vannak már tavalyi számaik? Arról például, hogyan alakult a sikerágazat, a házhoz szállítás, a home delivery, vagy a Magyarországon kiemelt szerepet játszó közúti szállítmányozás pozíciója?

– Pontos számaink még nincsenek, de ahogy azt korábban említettem, hihetetlen második félévet zártunk, ennek köszönhetően egész éves teljesítményünk is rendkívül kedvezően alakult. Éves szinten tíz százalékkal magasabb forgalmat értünk el, ehhez hozzávetőlegesen húsz százalékkal több küldemény elszállítására volt szükség. Érdekesség, hogy idén decemberben kétezertizenkilenc azonos időszakához képest ötven, ismétlem ötven százalékkal emelkedett a teljesített megbízások száma, ez nagyrészt a kiemelkedően szereplő házhozszállítási ágazatnak köszönhető.

– A Gebrüder Weiss Kft. érintett az Új Selyemút Kezdeményezés révén feltáruló logisztikai lehetőségeket kiaknázó Gebrüder Weiss Express China vegyesvállalat tevékenységében?

Anyavállalatunk alapító tagja és a legnagyobb résztulajdonosan ennek az e-commerce csomagküldésre specializálódott vegyesvállalatnak, de a magyar leánynak egyelőre nincs kapcsolata velük. Sajnos ez a közép-ázsiai régióra is jellemző: jelen vagyunk Oroszországban, Kazahsztánban, Üzbegisztánban, Örményországban, Grúziában is, de egyelőre minimális a kereskedelmi kapcsolat Magyarországgal.

– Milyen tapasztalatokat szereztek a vállalatcsoport tavaly indított új digitális platformjáról, a myGW ügyfélportálról?

– A myGW ügyfélportál elindítása a Gebrüder Weiss digitalizálási stratégiájának egyik fontos lépését jelenti. Ezzel a platformmal a GW a közúti mellett a raktározás, légi és tengeri területet is lefedi, cél, hogy az ügyfelek azonnal hozzáférhessenek az áruik továbbításával kapcsolatos információhoz valós időben. Az újításnak köszönhetően a logisztikai szolgáltatóval folytatott minden kommunikáció teljesen online intézhető. A portál legfontosabb újdonsága a várható érkezési idő funkció, vagyis az estimated time of arrival, az ETA bevezetése. Az ETA segítségével könnyen megbizonyosodhatunk küldeményünk éppen aktuális helyzetéről, és a dinamikusan változó várható kiszállítási időről. A számítás GPS-alapú, teljesen automatikus és figyelembe vesz minden befolyásoló körülményt: a forgalmi helyzetet, a dugókat, a járműtípust, a múltbeli tapasztalati adatokat, és így tovább. Ez az a fejlesztés, amit az ügyfelek a visszajelzések alapján a leginkább értékelnek.

A myGW ügyfélportál elindítása a Gebrüder Weiss digitalizálási stratégiájának egyik fontos lépése, a platformmal a GW a közúti mellett a raktározási, légi és tengeri területet is lefedi

– A GW már több, mint három évtizede van Magyarországon, fejlődése szinte töretlennek tekinthető. Terveznek a közeljövőben újabb beruházásokat, fejlesztéseket, esetleg termékkör bővítést?

– Évek óta tervezzük dunaharaszti fő terminálunk bővítését. Tavaly sikerült a szomszédos telek megvásárlása, így terveink szerint a meglévővel egyező méretű raktárbázissal tudjuk növelni működési területünket várhatóan a jövő év végétől. Ezt a fejlesztést kiegészítve ez év nyarán tervezzük saját telephely nyitását Zalaegerszegen és Pécsen, az év végén pedig Hajdúdorogról a polgári ipari parkba költözünk egy teljesen újonnan épült csarnokba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek