A Jég Repülői egyelőre nem repülhetnek
Repülési tilalmat rendeltek el a Buffalo Airways flottájára, a Transport Canada felfüggesztette a híres északi légitársaság légjármű üzembentartási engedélyét, az indok: rosszak a biztonsági mutatók. A határozat szövege szerint a Buffalo Airways akkor végezhet újra kereskedelmi repülőtevékenységet, ha bebizonyítja, működése megfelel a biztonsági előírásoknak. A hatóság egyébként közleménye szerint a döntés előtt konzultált a légitársaság vezetésével.
Kétségtelen, az igen öreg gépekkel működő különleges cég, a hat évfolyamon át vetített dokumentumfilm hőse, meglehetősen sok incidenst kellett, hogy megéljen az elmúlt időszakban. Hogy csak a nemrég történteket idézzük: 2013 augusztusában egy DC-3-as egyik motorja felszállás közben kigyulladt, a géppel a pályán sikerült újra földet érni. Négy hónappal később egy C-46-osuk egyik csillagmotorja gurulás közben kapott lángra.
Tavaly nyáron azt kifogásolta a hatóság, a Buffalo háromszor is megsértette a veszélyes áruk szállítására vonatkozó szabályokat. Egy alkalommal például a megengedettnél nagyobb tartályokat helyzetek el a fedélzeten, hogy két távoli északi kutatótáborba dízelüzemanyagot juttassanak el, és nem voltak rendben a szállítmány dokumentumai sem. A légitársaság részéről azt hozták fel, hogy a Buffalo már harmincöt éve használja ugyanezeket a tartályokat.
Végül, amint erről portálunk is beszámolt: októberben ugyancsak a társaság két C-46-s Curtiss Commando teherszállítójának egyike kényszerleszállt Deline reptere közelében, feltehetően ugyancsak motorhiba miatt, egyes feltételezések szerint ugyancsak túlterhelt volt a gép.
Közben megszületett a vizsgálati jelentés a 2013-ban Yellowknife-ban történt DC-3-as incidensről is, és ebben az áll, a motortűz mellett a baleset oka az volt, hogy a gépen ötszáz kilóval volt több a megengedettnél. A hatóság ennek a jelentésnek az alapján döntött az AOC (Air Operator Certificate) felfüggesztéséről, mondván, egyre inkább ad okot aggodalomra a társaság biztonsági gyakorlata, a Buffalo nem támogatja azt a struktúrát, amelyben a kockázatok előzetes felmérésével csökkentik a veszélyt. A hatóság és a légitársaság kapcsolatát pedig a Transport Canada „ellentmondásosnak” minősítette.
A hatóság korábban is próbálkozott „ráhatással” a légitársaságra, ezek a próbálkozások elsősorban pénzbüntetések formájában sújtották a céget, de a hatóság szerint nem voltak eléggé hatásosak, például amikor azért marasztalták el a légitársaságot, mert úgy szálltak fel az utasok a fedélzetre és pakolták meg áruval és poggyásszal a gépet, hogy közben csak megbecsülték a terhelést.
Joe McBryan, „Buffalo Joe” világhírű családi vállalkozása saját gépeivel ebben a pillanatban nem teljesíthet tehát semmiféle megbízatást, sem a charter, sem a menetrend szerinti járatai nem üzemelhetnek, és a teherszállítás is szünetel. A társaság a már lekötött feladatait másoktól bérelt járatokkal teljesíti, a First Air például Yellowknife és Hay River között repül a Buffalo helyett.
Az észak-kanadai körzet lakosai általában vegyes érzelmekkel fogadták a hírt a Buffalo letiltásáról: sokan sajnálják a légitársaságot, a 2013-ban Yelloknife-ban kényszerleszállt DC-3-as egyik utasa viszont azt mondta, azon csodálkozott, hogy a hatóság eddig vártak a lépéssel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!