A kerülő útvonal
A második világháború alatt a visszacsatolt Ipolymente vasútvonala: Párkánynána–Csata–Ipolyság–Balassagyarmat–Aszód tette lehetővé a német hadiszállítmányoknak, hogy a zsúfolt fővárosi vonalszakaszokat elkerülve a keleti frontra jussanak. A háború után újra felmerült egy, a fővárost elkerülő vasúti körgyűrű építése. Mivel az Ipolyon túli vonalak újra Csehszlovákiához tartoztak, Aszód és Vác között kellett vasutat építeni. Az eredetileg kétvágányosra tervezett vonal végül egy vágányon épült ki. A hatvani és a szobi fővonalak villamosítása után 1982-ben teljes pályafelújítást végeztek, 1985-re a felsővezeték is kiépült. Az áruszállítás visszaszorulásával a vonal jelentősége rohamosan csökkent, a Lökösháza–Szob tranzitvonatok irányváltással Ferencvároson és Rákosrendezőn át közlekednek, az utolsó személyvonat 2009. december 12-én ment el.
A vonal történetéről bővebben az Indóház 2011 novemberi számában olvashatnak.