Matkópusztára jönnek jövőre Európa legjobb műrepülői

Márványi Péter   ·   2013.11.24. 16:40
cim

– Ábrányi Tamás, a magyar műrepülő válogatott tagja egy világversenyt már levezényelt tavaly, és gondolom, van is összefüggés a sikeres nyíregyházi Advanced világbajnokság, és a jövőre Magyarországon rendezendő Unlimited Európa-bajnokság között.

– Nagy szerepe van annak, hogy egy nagyon sikeres Advanced világbajnokságot rendeztünk abban, hogy megkaphattuk a 2014-es Unlimited Európa-bajnokság rendezésének a jogát. A 2012-ben rendezett világbajnokságot a CIVA, a Nemzetközi Repülő Szövetség Műrepülő Szakbizottsága az egyik legjobban szervezett bajnokságnak aposztrofálta a versenyértékelő közgyűlésén.

– Mégis, amikor a körülményekről van szó, amikor ott vannak a versengő pályázatok, akkor mivel lehetett nyerni azon kívül, hogy volt már egy jó rendezés?

Az aerobatics.hu fotói az idei Danubia Kupán készültek, Matkópusztán

– Mindazzal, amit kínáltunk. Nyilvánvaló, egy verseny rendezésénél az a legfontosabb, hogy a verseny és a körülmények a legoptimálisabbak legyenek, de nagyon lényeges az is, milyen pluszt tudunk adni a versenyzőknek, legyenek azok szociális programok vagy szórakozás, kikapcsolódási lehetőségek a versenyszámok között, satöbbi. Az a csomag, amit mi beterjesztettünk a CIVA-nak pályázati anyagnak, az mindezt tartalmazza, és vélhetően hozzásegített minket ahhoz, hogy megnyerjük ezt a pályázatot.

– Milyen pluszok vannak a csomagban?

– Például a kecskeméti fürdő, illetve az élményfürdőnek az ingyenes használata, az ingyenes tömegközlekedés, vagy akár a budapesti városlátogatás, mint szabad program, ez mind része volt az ajánlatunknak.

– Körülbelül mekkora mezőnyre lehet számítani? A világbajnokságon, ha jól emlékszem, hetvennél is több gép volt.

– Nyolcvanegy versenyzővel minden idők egyik legnagyobb létszámú versenye volt. Matkópusztán a mezőny az előző versenynél sokkal kisebb lesz, tekintettel arra, hogy ez valóban a csúcsa a műrepülésnek, tehát azon túlmenően, hogy rendkívüli felkészültséget kíván a pilótáktól, a legköltségesebb is a repülősportok között. A jelenlegi Unlimited mezőny olyan ötven főre tehető. Nagyon bízom benne, hogy közel negyven pilóta fog érkezni hazánkba.

– És hány magyar lesz? Egyáltalán, mi az átjárás az Advanced és az Unlimited kategória között?

– Gyakorlatilag képesnek kell lenni azokat a figurákat, figurakombinációkat lerepülni, amelyek az Advanced kategóriában szerepelnek, de a kategória nevében is benne van, hogy korlátlan, ami majdnem igaz, tehát sokkal bonyolultabb figurakombinációk vannak az Unlimited kategóriában, mint az eggyel alatta lévő Advanced-ben. A másik feltétel egy megfelelő repülőgép, hiszen ehhez a kategóriához már valóban csúcsteljesítményű repülőre van szükség.

– És a magyarok birtokában vannak ezeknek a csúcsgépeknek?

– Részben igen. Illés Tamás azt hiszem, immár öt éve versenyez ebben a kategóriában. Én is elkezdtem versenyezni tavaly ebben a kategóriában, sajnos az én repülőgépem nem nagyon alkalmas erre, a határon mozog a teljesítményét tekintve, de van esély arra, hogy átüljek egy másik repülőgépbe, ebben az esetben szeretnék én is versenyezni. Illetve, amiről tudomásunk van, Veres Zoli is jelezte, hogy szeretne indulni, illetve nem tudjuk, hogy Nádas Tamás följebb lép-e az Unlimited kategóriába, nagyon bízom benne, hogy így lesz.

– A matkópusztai repülőtér jóval kisebb, mint a nyíregyházi. Igaz, hogy a mezőny is kisebb, de elférnek-e majd a versenyzők és a gépek, lesz-e elég hely a boxra? Persze Matkópusztán korábban is voltak már versenyek.

– Matkópuszta minden tekintetben alkalmas akár egy sokkal nagyobb létszámú verseny megrendezésére is. A boksz elhelyezésére jobbak a lehetőségek, mint Nyíregyházán, azért, mert ott viszonylag közel voltunk a városhoz; nagyon kellett sakkozni a boksz pozíciójával, hogy egyfelől ne legyen lakott terület fölött, illetve épület fölött, másrészt a lehető legtávolabb legyen a kórháztól és a várostól. Matkópusztán ilyen szempontból jobbak a lehetőségek, hiszen jóval kijjebb van a településtől.

Maga a futópálya nagyon jó minőségű, függetlenül attól, hogy füves pályáról van szó, de az alapja homok, tehát semmilyen gondot nem okoz az eső sem. Jövőre föl fog épülni egy második hangár, és a két hangár kapacitása bőven elegendő lesz a mezőnyben versenyző repülőgépek tárolására. És azt se felejtsük el, hogy most lett felújítva hat faház, ami nagyon kulturált szálláslehetőséget kínál mindazoknak a versenyezőknek, akik szeretnének közvetlenül a repülőtéren aludni és lakni.

– Szerveztek-e hasonló repülőnapot, mint Nyíregyházán, a verseny nyitányakor vagy zárásakor?

– Mindenképpen. Ezt hagyományosan az ilyen versenyeken a zárónapra szokták tenni. Tekintettel arra, hogy most közel is vagyunk a kecskeméti NATO-bázishoz, akikkel nagyon jó kapcsolatban állunk, szeretnénk, ha a Gripenek is megjelennének ezen a repülőnapon, és tiszteletüket tennék.

– Nyíregyházán éppenséggel a város közelsége elég sok esélyt adott arra, hogy a város lakói kilátogassanak verseny közben is és figyeljék az eseményeket. Matkópuszta kicsit jobban kiesik. Lesznek-e nézői a repülőnapon túl a versenynek is?

– Azért Matkópuszta nincs olyan messze Kecskeméttől. Közigazgatásilag is Kecskeméthez tartozik, tehát buszjárat is van ide, nem gondolom, hogy a közlekedés túl nagy problémát okoz. Minden attól függ, hogy milyen PR tevékenységet tudunk az Eb-hez kapcsolni. Én bízom benne, hogy Nyíregyházához hasonlóan megfelelő lesz az ismertsége a versenynek, és bízom benne, hogy elegendő látogatója lesz a versenynek és a repülőnapnak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek