A legbiztonságosabb légitársaság ismét a Qantas!

iho   ·   2015.01.08. 13:45
cim

Az ausztrál cég fiatal flottával repül, és úttörő szerepet játszik az új eljárások kidolgozásában

A Qantas lett, nem először, a világ legbiztonságosabb légitársasága. Az AirlineRatings.com légiközlekedési portál 449 céget értékelt, külön elemezte ebből a szempontból a hálózati és a low-cost társaságokat: kiemelte a győztest, de az első tíz helyezett további sorrendjét nem hozta nyilvánosságra, csak a cégek nevét ábécé-sorrendben.

Eszerint a 149 hétcsillagos hagyományos légitársaság közül is a legbiztonságosabb az Air New Zealand, a British Airways, a Cathay Pacific Airways, az Emirates, az Etihad Airways, az EVA Air, a Finnair, a Lufthansa és a Singapore Airlines.

Az európai nagyok közül a Lufthansa...

A döntés, nyilván az illető társaságok baleseti statisztikáin túl, olyan tényezőkön múlott, mint az FAA és az ICAO illetve az illető kormányhatóságok értékelései, auditjai. Vizsgálták a szakértők a légitársaságok üzemeltetési történetét, és beleszámított a pontozásba az is, hogy maguk a társaságok milyen repülésbiztonsági programokat hajtanak végre saját tevékenységük közepette, forgalomba állítanak-e új típusokat, új gépeket, keresnek-e új módszereket a biztonság növelésére.

Ami a Qantast illeti: a 94 éve üzemelő légitársaság alapítása óta elképesztően jó biztonsági mutatókat produkál, a világ élvonalába tartozik több más szempontból is, értékelte a portál a Qantas részvételét az olyan fejlesztésekben, mint a jövőbeli navigációs rendszerek, a személyzet tevékenységének értékelése a repülési adatrögzítő alapján, vagy az olyan új megközelítési eljárások kidolgozásában való úttörő szerep, mint a GNSS (globális műholdas navigációs rendszer) révén végrehajtott, automata üzemmódban történő  leszállások, vagy a veszélyes domborzati viszonyok, magas helyek közt történő megközelítések.

...és a British Airways is ott van a legjobbak között

A CNN-nek nyilatkozva a portál szerkesztője azt is kiemelte, hogy a Qantas fiatal flottával repül. Ugyancsak úttörő szerepet vállalt a Qantas a hajtóművek „real time” ellenőrzésében, amelynek révén a műholdas rendszeren keresztül érkező adatok alapján még azelőtt lehet a nyomára bukkanni valamilyen műszaki problémának, mielőtt az repülésbiztonsági problémát okozhatna. (Emlékezetes próbája volt a légitársaságnak az eddigi legsúlyosabb A380-as incidens, amikor a cég egyik óriásgépének 2010 novemberében felrobbant az egyik hajtóműve: a személyzet ragyogóan kezelte a helyzetet, és annak ellenére, hogy a hajtómű szétrepülő darabjai súlyos károkat okoztak a gép más rendszereiben, amelyek miatt a kormányzás sem volt épp egyszerű feladat, az óriási utasszállító biztonságos kényszerleszállást hajtott végre Szingapúr Changi repülőterére.)

A kanadai WestJet a legbiztonságosabb lc-k között szerepel

Ami a diszkont-modellben (is) repülő társaságokat illeti, a top tízes lista: az Aer Lingus, az Alaska Airlines, az Icelandair, a Jetblue, a Jetstar, a Kulula.com, a Monarch Airlines, a Thomas Cook, a TUI Fly és a Westjet. Ezek a társaságok túlestek a IATA szigorú repülésbiztonsági átvilágításán, és ugyancsak kimagasló repülésbiztonsági mutatókkal büszkélkedhetnek. A portál szerkesztője fontosnak találta kiemelni: az alacsony jegyárak nem jelentenek alacsony biztonsági szintet.

A lista végén csaknem ötven olyan céget találunk, amelyek a hétcsillagos értékelési rendszerben csak három csillagot vagy annál is kevesebbet kaptak. A legutolsó négy helyezett, amelyek csak egy csillagot értek el: a Kam Air (Afganisztán), a Nepal Airlines, a Scat (Kazahsztán, legutóbb 2013-ban volt katasztrófája) és a Tara Air (ugyancsak Nepálból). Mindegyik szerepel egyébként az Európai Unióból kitiltott társaságok listáján.

A kazah Scat CRJ-je: egycsillagos cég, kitiltva Európából

A portál általános repülésbiztonsági értékelése jelentősen eltér az eddig megjelent elemzésektől, ugyanis az esetek közé sorolja mindkét Malaysia 777-es pusztulását, tehát az eltűnt MH370-es és az Ukrajna felett lelőtt MH17-es járatot is, amelyek azonban valójában nem annyira repülésbiztonsági okokból, mint szándékos emberi cselekmények következtében váltak a veszteséglista részévé.

Így azonban, miközben a halálos légiközlekedési balesetek száma rendkívül alacsony volt, mindössze 21, ami azt jelenti, hogy 1,3 millió járatra jutott egy,ilyen eset, a két Malaysian-gép 537 áldozatával a halottak száma 986-ra ugrott, ami a tízéves átlagot alaposan meghaladja.  Ugyanakkor a világ légitársaságai tavaly 3,3 milliárd utast szállítottak és 27 millió járatot teljesítettek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek