A LET Kunovice orosz helyett ismét cseh tulajdonban!
Van magyar szál: a visszavásárló az az Omnipol csoport, amely a magyar tulajdonba került Aero Vodochody működtetésében is érdekelt.
Tizennégy éven át volt a nálunk is jólismert cseh repülőgépgyártó, a LET tulajdonosa egy orosz vállalat, az UGMK. 2008-ban ötvenegy, majd 2013-tól száz százalékos birtokosa volt a hazánkban is használt kéthajtóműves regionális gépet, az L-410-est készítő cseh gépnek, amely már bőven Ukrajna februárban indult orosz lerohanása előtt már nehéz helyzetbe került az Oroszországot érintő, korábban elrendelt szankciók miatt.
A most Aircraft Industries - LET Kunovice néven futó cég honlapján az olvasható ugyanis, hogy a cég és az Omnipol között a tárgyalások már tavaly novemberben elvezettek a stratégiai együttműködésről szóló megállapodás aláírásához, amelyet a harmadik piacokon való fellépés jegyében kötöttek az L-410-essel és a modernizált L-410NG-vel. A mostani közleményben az Omnipol elnöke hangsúlyozza, a fő cél az 1936 óta elismert és fontos repülőgépgyár megmentése volt. Az elnök úgy fogalmazott, hogy miután sikeresen megmentettek egy aviatikai legendát, az Aero Vodochodyt, „meg akarjuk megmenteni a cseh repülőipar egy másik nagy reprezentánsát”, utalt Jiří Podpěra a LET Kunovicére.
A bejelentés azt is világossá teszi, hogy míg az elmúlt években Oroszország volt a fő piaca a 410-eseknek, a mostani helyzetben nemcsak az eladásokat kell új irányokban keresni, de a beszállítók egy részét is orosz cégek helyett máshonnan kell megtalálni, az új vezetés ezt az idei év következő hónapjainak feladataként jelöli meg.
A gyár szerint az orosz tulajdonlás mellett az elmúlt két covidos év nagyon nehéz volt (általában) a repülőgépgyártóknak, és nagy hatással volt az új repülőgépek piacára is. A cég már a tulajdonosváltás előtt jelezte, intenzíven keresi az új vásárlókat a nyugati és az ázsiai piacokon. Ennek a váltásnak fontos jele volt, amikor tavaly a dubaji szalonon az Emirátusok gazdasági minisztere, egyben az ottani polgári légi hatóság vezetője átvett egy L-410NG-t.
Az L-410-es családból Kunocicében 1969 óta több, mint 1200 példány készült, ezeknek egyharmada a gyár szerint még most is aktív, hatvan országban repülnek a gépek. Az NG első felszállása 2015-ben volt, sorozatgyártása – a biztos orosz piac reményében – 2018-ban kezdődött, új General Electric H85 hajtóművekkel, csendesebb légcsavarokkal, az új szárny új integrált tartályokkal készül, a pilótákat Garmin glass-cockpit segíti és megnövelték a csomagteret. A gyár adatai szerint a hatótávolság az UVP-E-20-as kétszerese, a hasznos teher fél tonnával több. A járvány előtt a gépből tizenhatot akartak legyártani, az első sorozatból nyolcat terveztek leszállítani orosz, hatot kazahsztáni és kettőt lengyel megrendelőknek, a tényleges átadásokról a gyár portálján sem olvasható adat.
A két cég, az Aircraft Industries – LET Kunovice és az immár magyar tulajdonban lévő Aero Vodochody között tehát a kapocs az Omnipol: a magyar bejegyzésű AERO Investment Partners Zrt. egyben az Omnipol egyik tagvállalata.
Kunovice és a 410-es történetéről igen alapos cikksorozatot adott közre portálunkon Badovszky György repülőmérnök, aki egyben ismertette az összes, magyar lajstromban repülő kéthajtóműves történetét.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!