Repül az első NG L-410-es!

iho   ·   2015.08.04. 08:45
cim

Az első felszállás <br>(fotók: LET)

A Magyarországon is nagy számban használt kéthajtóműves legfrissebb változata sikeres szűzfelszállásának helyszíne természetesen Kunovice volt, a pilóták: Petr Jarocky és Stanislav Sklenar a gép alapvető jellemzőit, vezethetőségét, a hajtóművek működését vizsgálták és teljesítményadatokat gyűjtöttek az alaposan módosított gép első repülésekor.

A típust a most sorozatgyártásban lévő UVP-E20 bázisán fejlesztik. Az egyik legfontosabb változás, hogy módosították a szárny szerkezetét, ezzel alaposan megnövekedett az üzemanyag mennyisége. Az NG így 2500 kilométert illetve tíz órát repülhet, 2154 kilónyi hasznos terheléssel, 19 utassal. Csaknem három köbméterre növelték az elülső csomagteret, a szállítható poggyász illetve áru mennyisége eléri a 400 kilót.

A sikeres landolás

Az új GE H85 hajtóművek erősebbek, 850 lóerősek, vagyis száz lóerővel nagyobb a teljesítményük, mint a most gyártásban lévő típusé. Az új áttételház révén a gép kívül-belül csendesebb, mint az eddig használtak, a légcsavarok fordulatszáma 2080-ról 1950-re csökkent. A gép sebessége (TAS) ugyanakkor 417 kilométerre nőtt óránként.

Modern, folyadékkristály-kijelzőkkel felszerelt műszerfal könnyíti a pilóták munkáját, de alaposan átalakították, modernizálták és tágasabbá tették a kabint is, ugyanakkor a módosításokkal 30 ezer órára növelték a gép élettartamát.

Behúzott futókkal

A tervek szerint a berepülési program 2017-re lezárható, és akkor beindulhat a sorozatgyártás: Kunovice évi harminc példányt is legyárthat a modernizált típusból. Ázsiai, dél-amerikai és afrikai eladások mellett a gépek legfőbb piaca feltehetően Oroszország lesz, ahol a még mindig gyenge közúti hálózat és a települések közti nagy távolságok miatt erős az igény a regionális repülésre: a cég egyébként 2013 óta egy jekatyerinburgi UGMK befektetési társaság kizárólagos tulajdona. 2008 óta, mióta az oroszok részesedést szereztek a LET-ben, 45 kéthajtóműves került oroszországi vásárlóhoz.

A gép eredeti változatai nálunk is bizonyították a típus sokoldalúságát, használható regionális utasszállítóként, teherszállítóként, VIP-gépként, légi betegszállítóként, sok helyen ugratnak belőle ejtőernyősöket, van légifotó-változata és fejleszthető tengeri felderítő és járőrgéppé. Az L-410-es első változatának első példánya 1969 áprilisában repült először, az NG azt jelenti, hogy az immár 46 éves típus előtt újabb évtizedek nyílhatnak meg, a piaci siker esetén persze.

A jólismert megjelenés mögött rengeteg a változás

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek