A mai harci pilóták is tisztelegnek Magyari Béla emléke előtt
Gripenek áthúzása a megemlékezésen. Szeged International Airshow: éjszakai repülések, Magyar Huszárok, a gyönyörű Beech és a szép francia műrepülő hölgy, néhány különlegesség a monstre programból.
Már korábban jeleztük, a Szeged International Airshow első napján, pénteken 17.30 perctől egy különleges MiG-21U vadászgép névadó ceremóniája kezdődik. A restaurált szerkezet Dr. Magyari Béla űrhajós nevét fogja viselni. A szervezők friss közleménye szerint a megemlékezés során a koszorút fia, Magyari Gábor és Farkas Bertalan, Majó-Petri Zoltán a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója, valamint Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület tagjai és a volt század fogják elhelyezni a MiG-21U típusú repülőgép előtt. Az alkalmat a Magyar Honvédség által küldött Gripenek teszik még emlékezetesebbé, amelyek a ceremónia keretein belül fognak áthúzni az égen.
Magyari Béla 1967-ben kezdte meg repülőgép-vezető tanulmányait, 1972-től pedig a magyar légierő tisztje volt. 1977-ben választották ki űrhajós jelöltnek és a Gagarin Űrhajóskiképző Központban kapott kiképzést. Őrnaggyá léptették elő és megkapta a Magyar Népköztársaság babérkoszorúval ékesített zászlórendjét is. Utolsó repülése 2000. október 31-én volt.
A MiG-21U sugárhajtású repülőgép 1964-től 1984-ig volt hadrendben Magyarországon. A Szegeden kiállított példány különlegessége, hogy nem a megszokott terepfestéssel találkozhatunk, hanem a Magyar Honvédség által jóváhagyott kísérleti festésben pompázik majd. Idén a Pintér Művek Haditechnikai Park és Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület jóvoltából a rendezvény mindhárom napján megtekinthető lesz. A géppel természetesen fotózkodni is lehet majd, illetve szakemberek segítségét kérhetik az érdeklődők kérdéseik megválaszolására, hangzik a SZIA közleménye.
Érdemes a nyitónapon néhány különlegességre felhívni a figyelmet. Magyar repülőnapokon még nem szerepelt például a Beech Expeditor: egy különlegesen szép repülőgép, amely a harmincas évek jellegzetes konstrukciója, miközben egészen a hatvanas évekig gyártásban volt, két csillagmotorral, osztott vezérsíkkal, olyan szépséges összhatással, mint amilyen a rá leginkább emlékeztető és sokak szerint a valaha épített legszebb repülőgép, a Lockheed Constellation.
A Sky Hussars sokak számára ismerős név, de miről is van szó? Valaha volt egy fantasztikus magyar katonai kötelék, amely négy MiG-21-essel repült, a kecses harci gépek műrepülésében és elfogási gyakorlatában a két taszári és az első kecskeméti repülőnap közönsége mellett gyönyörködhetett 1993-ban a világ legnagyobb katonai repülőtalálkozójának laikus és szakmai közönsége egyaránt, abban az évben ez lett volna az Air Tattoo legnagyobb szenzációja, ha egy negatív szenzáció nem homályosítja el, a két orosz MiG-29-es ütközése a levegőben.
Portálunk izgalmas riportsorozatot közölt a Huszárokkal, most pedig az egykori taszári hajózók, ha nem is szuperszonikus harci gépeken, de motoros vitorlázógépeken repülnek köteléket, a szakemberek tájékoztatása szerint éppoly pontosan, mint a 21-esekkel, és egyébként ezekkel a gyengécske madarakkal ugyancsak komoly pilótamunka a kötelékrepülés.
Új nevek a műrepülők között, legalábbis a honi közönség számára. Luca Bertossio az a fiatal olasz pilóta, aki versenyről versenyre száll hadba Tóth Ferenccel a világ legjobb vitorlázó műrepülője címért. Mint hírt adtunk róla, néhány hete a mi pilótánk hetedik alkalommal lett összetett világbajnok, Luca lett a második, de ami a vetélytársat illeti: ezt a tehetséget a magyar Katona Sándor fedezte fel és oktatta, a mi műrepülő világbajnokunk, aki még 1962-ben volt a győztes magyar csapat tagja Budaörsön, és megnyerte a szabadon választott számot is.
Melanie Astles a Red Bull sorozat francia pilótanőjeként lett híres a nagyközönség előtt, de szakmai berkekben sokkal inkább becsülik a francia nemzeti bajnokságokon elért eredményeiért, amikor az „igazi”, eredeti légibalettet táncolják a versenyzők. Júniusban ismét ő lett a francia női bajnok, de Melanie azt is bejelentette idén, hogy részese lesz a jövő évben induló új Red Bull sorozatnak.
A dán RViators kötelék érdekessége, hogy az öt gép a világ egyik, ha nem a legsikeresebb kitt-konstrukcióját képviseli, vagyis olyan kétülésesekről van szó, amelyeket egy két autóra méretezett garázsban is össze lehet szerelni, ugyanakkor egyes variánsai a kitt-kategória leggyorsabb és leginkább műrepülhető példányai. Ugyancsak szép programot várhatunk Marek Choim lengyel pilótától és az ő Extra 330-asától.
Az új neveken és gépeken túl is pokolian gazdag lesz a program, hogy csak a hívóneveket idézzük: Besenyei és Veres, Vári Gyula, Imreh Lujó a csodahelikopterével, egyébként lesz hazai gyártású minihelikopter és autogiró is, Tóth Ferenc mellett Hársfalvi Pál is bemutatja a motornélküli műrepülés szépségét, a sugárhajtású világot a Szakács Gábor és Rohács Tamás vezette jó öreg L-29-es képviseli. Az oldtimerek legnagyobbja pedig természetesen a Li-2-es lesz, amelynek felújítás utáni első repülése húsz évvel ezelőtt, 2001 szeptember 21-én történt. Repülnek a szegediek kétmotoros Piperjei, és fellép a Bulldog kétszemélyes műrepülőgép, ismét bemutatja Trénereivel a kassai Retro Sky Team a világháborús jeleneteit, és repül majd a magyar aviatika egyik leghasznosabb konstrukciója, a pilóták nemzedékeit első repülésükhöz juttató iskolagép, a Góbé.
És még sokan mások: különösen látványos lesz a pénteki éjszakai show, a pirotechnikával és fénytechnikával ékes gépek repülése, ami a szegedi repülőnapok egyik jellegzetességévé vált, és ne felejtsük el, szombat este a repülőnapi közönség a hőlégballonosok Európa-bajnokságának résztvevőt láthatja, amint a hatalmas lufik és kosaraik méltóságteljesen elemelkednek az alkonyi égbolton.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!