A nagy légi felfutást a földön fékezi a munkaerőhiány

iho   ·   2022.06.19. 12:00
KLM_Aircraft_at_Schiphol

Schiphol, Gatwick és a többiek: épp, amikor a legtöbb plusz utas jelentkezne, akkor kell csökkenteni a járatok számát.

Amszterdam Schiphol volt az első, amely kénytelen volt bejelenteni, limitálja a nyári nagyszezon idejére a reptérre érkező és induló járatokat, mert a reptér nem tud másképp úrrá lenni a munkaerő-hiányon. A földi személyzet elégtelen létszáma miatt épp a legforgalmasabb időszakban kell napi hetvenezer utasra csökkenteni a forgalmat, ami 13 és félezer üléssel kevesebbet jelent minden nap ahhoz képest, amennyi a légitársaságok menetrendjében szerepelne.

Mindeközben a számok komoly felfutást jeleznek, a 2021-es, még kovidos év hasonló időszakához képest idén áprilisban a járatszám 33 ezer 421 volt, ami 144 százalékos emelkedés. Ugyanakkor kaotikus állapotok kezdték jellemezni a repteret, rengeteg volt a járattörlés, sok utas rekedt emiatt a reptéren, elsősorban mert kevés az ember főképp a biztonsági vizsgálatoknál és a poggyászkezelésnél.

A helyzet elsősorban a KLM-et sújtja, arra is volt példa, hogy a reptér kénytelen volt a visszautakra üres gépeket indíttatni, mert nem volt, aki a gépre szóló utastömeget kezelni.

Jónéhány nagy európai repülőtéren hasonló a helyzet, és ez a társaságokat is reagálásra kényszeríti, A Lufthansa illetve leányvállalata, az Eurowings a következő hónapra nem kevesebb, mint 900 járatát törölte, hasonló lépést tett az easyJet is.

Egy másik jellemző példa Gatwick. A londoni repülőtér napi ötven járatot kellett, hogy töröljön, a főszezonra jellemző napi 900 helyett csak 850-et tud a légikikötő kiszolgálni. A reptér vezetése kérte a légitársaságokat, maguk csökkentsék a járataik számát, júliusban egyenesen összesen hetvenöttel. Természetesen a légicégek nem szívesen veszik ki a menetrendből azokat a repüléseket, amelyekre már korábban eladtak jegyeket, inkább próbálkoznak azzal, hogy más, megmaradó járatokra tereljék át az utasokat.

Az easyJet számára Gatwick az egyik legfontosabb európai bázis, júniusra és júliusra átlag napi negyven járatot töröltek, a legnagyobb vesztes azonban itt a British csoportja, az IAG, amely márciustól októberig összesen nyolcezer járatot vett ki a menetrendből. Az érzékeny tengerentúli repüléseket a társaság igyekszik megtartani, a leállások elsősorban a rövidtávot, és az IAG egyik cégét, a Vueling diszkont társaságot érintik.   

A dolgok szerencsétlen egybeesése, persze nem véletlenül: a jelenlegi munkaerőhiány akkor keletkezett, amikor a járvány során bekövetkezett hatalmas forgalomkiesés a légitársaságokat, de a repülőtereket is ugyancsak hatalmas leépítésekre késztette. Akkor már sokan bírálták ezt a gyakorlatot, jelezve, hogy egyszer majd még ezekre az emberekre nagyon is szükség lesz, miközben a munkaadók álláspontja is valahol érthető volt, egyszerűen nem volt bevételük, nem volt miből fizetniük az alkalmazottaikat. A mostani krízis ezután természetesen valóban bekövetkezett, de nem csak azért, mert elbocsájtottak embereket, hanem mert azok az előzetes várakozásokkal ellentétben sokkal kisebb számban tértek vissza. Aminek egyik oka épp az lehet, hogy akit akkor kirúgtak, épp az eljárás „minősége” miatt döntott esetleg úgy, hogy végleg odahagyja ezt a zűrös iparágat. Tegyük hozzá, talán az is most bosszulja meg magát, hogy a pandémia okozta válság alatt a kormányok elég sok pénzt költöttek a légitársaságok megmentésére, a légikikötőkre sokkal kevesebbet.

De van más ok is. Az IATA is reagált a helyzetre, külön alapokat javasolt felállítani a földi személyzet toborzására és képzésére, de volt egy ennél érdekesebb megjegyzése is a légitársaságok nemzetközi szervezete földi kiszolgálással foglalkozó igazgatójának: a cégek felvételi eljárása mellett, amelynek hatékonyabb tételére is javasol a szervezet módszereket, az állami szervek azzal tudnának segíteni, ha lerövidítenék a reptéri személyzetek esetében kötelező biztonsági ellenőrzéseket.

Monika Mejstrikova mindenesetre egyértelművé tette: az emberek a járvány után hatalmas számban akarnak utazni, repülni, de a nagy felfutást egyelőre a körülmények a földön fékezik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…