A nagy ugrás, zuhanás túl hangsebességen: teljes siker

iho/repülés   ·   2012.10.14. 20:30
cim

Magyar idő szerint este fél hatkor az új-mexikói Roswellben sikeresen elstartolt egy hatalmas héliumballon, kapszulájában pedig az osztrák skydiver-repülőember, Felix Baumgartner, hogy megdöntse az ejtőernyős ugrás és szabadesés világrekordját. A Red Bull által szponzorált kísérlet időzítését részben az időjárás határozta meg, eredetileg majd egy héttel ezelőttre tervezték a startot, azonban az erős szél lehetetlenné tette az érzékeny ballon felobocsátását.

A sikeres start pillanata az élvő tévéközvetítésből

Vasárnap is órákat kellett várni, amíg elcsitultak a légmozgások, hogy tökéletes startot tudjanak végrehajtani. Az időzítés azonban mást is jelentehetett: vasárnap volt 65 éve, hogy az amerikai Chuck Yeager Bell X-1-es kísérleti repülőgépével elsőként lépte át vízszintes repülésben a hangsebességet. Baumgartner hasonló tettre készült, de egészen másképp: átlépni a hangsebességet – repülőgép és annak védelme nélkül, zuhanás közben, szabadesésben.

Balra kittinger az irányítóközpontban, jobbra Baumgartner az emelkedő kabinban

Emelkedés közben a „capcom”, a földi kapcsolattartó az a Joe Kittinger volt, akinek a rekordját Baumgartner meg akarta dönteni: a bátor amerikai 1960-ban 31330 méteren hagyta el a ballonját, Baumgartner tervezett magassága 36500 méter volt.

gyönyörű földlátás mellett emelkedett a ballon a kapszulával

17 kilométer magasan távirányítással eldobtak némi ballasztot, ezzel az emelkedés 2-3 méteresről négy-öt méter körülire nőtt másodpercenként. A külső hőmérséklet mínusz 67 fok alá csökkent, a kapszulában sem volt túl meleg: plusz 13-14 fok. Egy órányi repülés után, 18 ezer méter körül a hőmérséklet volt az egyetlen probléma, ami az üzenetváltásokban szóba került: Baumgartner jelentette, hogy érzése szerint nem működik jól az arcát-fejét melegen tartó rendszer.

25 ezer méter fölött azonban már elmosódnak a részletek

Egy óra három perc elteltével a ballon túlemelkedett az úgynevezett Armstrong-vonalon, efelett hermetikus túlnyomásos kabin vagy szkafander nélkül az emberre azonnali halál vár az alacsony külső nyomás miatt.

Valahol már a Kittinger-féle magasságban: az objektív is csal, de innen már tényleg érzékelni a Föld görbületét

Némi aggodalom kísérte azt is, hogy a ballont tízezer méter fölött a jetstream kelet felé sodorta, Texas felé, ami azért nem kedvező, mert arrafelé sűrűbben lakott a vidék, de aztán 24-25 kilométeren a szél iránya megváltozott és Baumgartner ismét közelített a starthelye, Roswell felé.



Senki nem volt egészen biztos abban, mikor áll le a ballon emelkedése, az első két kísérlet során a szerkezet magasabban állt le, mint ahogy azt előre kalkulálták. Két óra repülés után 34 kilométer fölött járt már a Red Bull Stratos rendszer, majd 34750 méteren túljutott a valaha volt eddigi legmagasabb ballonrepülési magasságon is. Mindeközben végig tartott a tanakodás arrról, mit lehet kezdeni az arcvédő fűtésének problémájával.

35 kilométer fölött az emelkedés sebessége lelassult 1,5-4,5 méterre másodpercenként, de aztán megint felment a variométer mutatója 7 méterre is , és bőven túlemelkedett a tervezett magasságon.

A hangsebesség átlépésének pillanata

 

Mire elvégezte az utolsó tennivalókat, amelyek közül a legfontosabb a kabinnyomás csökkentése és a szkafander feltöltése volt, már túlemelkedett a 39 kilométeren is. Megszületett a döntés, az arcvédő problémája ellenére mehet az ugrás. Először ki kellett hermetizálni a kabint, közben fel kellett tölteni a szkafandert, és át kellett kapcsolni az életfenntartó és rádiórendszert is az ugróruhára. Majd kinyílt az ajtó, megtörténtek az utolsó ellenőrzések, és Baumgartner elhagyta a kapszulát.

Az ugrás is jól sikerült, zuhanás közben Baumgartnernek sikerült stabilizálnia a testhelyzetét, sőt, még szabadesésben is képes volt kommunikálni.

A tökéletes földetérés

Baumgartner az első fél perc alatt a számításoknak megfelelően gyorsult, tényleg átlépte a hangsebességet, majd ahogy a sűrűbb rétegekbe ért, úgy fékeződött az esése. Négy percnél hosszabb zuhanás után sikeresen kinyitotta az ernyőjét, majd simán földet ért Roswell közelében.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.