A Naprepülő már a Csendes-óceán fölött!

iho   ·   2015.06.29. 13:45
cim

Ismét ablak nyílt a nagy kísérletre, a Naprepülő megint útra kelt, kérdés, nyitva marad-e az ablak, vagy megint bezárul? A Solar Impulse 2. többhetes veszteglés után, helyi idő szerint hajnali fél négykor felszállt Nagoja repülőteréről, hogy megkísérelje földkörüli útja legkockázatosabb próbáját, a mintegy 120 órás repülést a Csendes-óceán végtelen víztükre felett, Hawaii-ig.

Előtérben a felfújható hangár, ahol a gép pihent

A szűk pilótafülkében ismét André Borschberg ül, aki tehát újra megpróbálja átlavírozni a gépet az irgalmatlan víztükör fölött. Eredetileg, mint korábban beszámoltunk róla, Kínából indult a repülés, Nagoya kitérő reptérként kellett, hogy számításba jöjjön, amikor kiderült, az időjárás alkalmatlan az átkelésre. A törékeny, nagy fesztávolságú gép azt azonban már ekkor, a megszakított repülés alkalmával bebizonyította, a rendszer működik: a nappal felgyűlt energiát elraktározva az akkumulátorok egész éjjel stabilan táplálták a motorokat ahhoz, hogy sötétben is végig a levegőben maradjon a gép, hogy aztán reggel a nap sugarai megint táplálják a napelemeket, és feltöltsék az akkumulátorokat.

Ugyanakkor meg kellett oldani egy technikai problémát is az átkeléshez, a Nagoyában ideiglenes, felfújható sátor alatt veszteglő gépnek megsérült az egyik csűrője, a javítás plusz egy hetes munkát adott a gépet kísérő személyzetnek, de az igazi nagy kérdés az időjárás volt. Június 23-án már a pályáról kellett visszahozni a gépet, mert a meteorológusok közvetlenül start előtt jelezték, az útvonalon veszélyes romlás várható.

Előkészületek a startra

Amint ezt egy internetes kommentelő írta néhány napja, bárki a maga környezetében megtapasztalhatja, mennyire ritka, hogy öt-hat napon keresztül ugyanolyan légköri viszonyok uralkodjanak egy adott ponton, pláne bizonytalan a képlet, ha több ezer kilométeres útvonalról van szó. Az európai irányító központ ugyan a legmodernebb műholdas és egyéb rendszerekkel figyeli a légköri jelenségek alakulását, ennek ellenére nem lehetetlen, amint ez korábban be is következett, hogy indulás után az óceán egy másik zónájában alakul ki olyan idő, ami kockázatossá tenné a továbbrepülést. Márpedig a Naprepülő egy idő után eléri azt a pontot, ahonnan már a visszatérés lenne hosszabb és nehezebb vállalkozás.

Viszlát, Japán! remélhetőleg nem kell majd visszatérni...

A nagy út „trükkje”, hogy az első szakaszon elég magasra sikerüljön a percenként mindössze egy-két métert emelkedő géppel feljutni, úgymond „az időjárás fölé”, ami azt jelenti, hogy az alacsonyabb rétegek turbulensebb meteorológiai jelenségei ne zavarják a repülést. Ennek megfelelően a gép magyar idő szerint reggel kilenc óra után nem sokkal 8900 méterre emelkedett, és ezt a magasságot tartotta.

Ez viszont azt jelentette, hogy a pilótának a nap végéig oxigénálarcban kell repülnie és ráadásul Borschberg és  pilótatársa, Bertrand Piccard felkészültek arra is, hogy a fűtés nélküli kabinban (a külső hőmérséklet nappal is bőven 0 fok alatt van), 20–20 perces pihenési ciklusokkal tartsák magukat megfelelő testi-lelki kondícióban ahhoz, hogy a leszállás nem túl könnyű feladatát is sikeresen teljesítsék. Magyar idő szerint reggel fél tíz körül, a repülés 13. órájában Borschberg már két húszperces pihenési periódust iktatott a programjába.

Ha felkel a nap, lehet tölteni az akkumulátorokat a következő éjszakára

Ahogy magyar idő szerint dél körül a sötétség beállt, a maximális utazómagasságról a gép óvatos (0,5-1 láb percenként) süllyedésbe kezdett, a motorok minimális teljesítménnyel működnek, természetesen csak a napközben feltöltött akkumulátorokról, a gép gyakorlatilag vitorlázik. Összefoglalónk megjelenésekor a repülés már lassan 18 órája tart, a gép északias kurzuson 3000 méter alatt repül, tehát Borschberg nem fázik annyira, mert a külső hőmérséklet +9 fok, és levehette az oxigénálarcot is, a távolság Hawaii-ig pedig már „csak” 6900 kilométer feletti, amihez persze 24-27 csomós földhöz képesti sebesség társul: még négy-öt nap, négy-öt éjszaka van hátra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.