A Qatar új óriásgépe: mikor hol tud majd leszállni?
Toulouse-ban felszállt a Qatar Airways régóta várt első óriásgépe. Az A380-as egyelőre külső festés nélkül repült át Hamburgba, ahol a gép szokásos módon megkapja belső berendezését. A dohai társaság a típus tizenegyedik üzemeltetőjeként összesen tíz ilyen kétszintes hatalmas Airbust rendelt.
A gyártó közleménye szerint 2007, az első gép forgalomba állítása óta 108 ilyen, 500 utasnál nagyobb befogadóképességű, nagyhatótávolságú utasszállító dolgozik a légitársaságoknál, a flotta túl van az egymillió repült órán, a szállított utasok száma meghaladja a 44 milliót.
A Qatar első ilyen gépét a közlemény szerint 2014-ben adják át. Pontosabb dátum egyelőre nem ismert, ami nyilván nem véletlen: a gép végleges kiképzéséhez, festéséhez meghatározott idő kell, viszont az is kérdés, hová tud leszállni, a jelenlegi dohai repülőtér ugyanis egyelőre nem alkalmas az óriás fogadására. Sőt, egyre nehezebben bírja általában az egyre növekvő forgalmat, hiszen a Qatar félelmetes ütemben bővíti flottáját és hálózatát egyaránt.
Mint azt korábban dohai tapasztalatai alapján az iho/repülés tudósítója is megírta, a 380-as landolni ugyan tudna, de a szűkös forgalmi előtér nincs is kiképezve a kiszolgálására: erre ugyanis egy a mostanitól néhány kilométerre keletre, a tengerből feltöltött mesterséges félszigeten épült, vagy még mindig épülő új nemzetközi repülőtér, a Hamad International hivatott, két óriási, öt kilométernyi pályájával, amely a legnagyobb hőségben is elég lesz a hatalmas gépek felszállásához teljes terheléssel is.
Ugyancsak itt létesül a kiszolgáláshoz szükséges szupermodern hatalmas terminálépület a 380-asoknál minimálisan szükséges két-három utashíddal a típusra szabott állóhelyeken.
A reptér átadása azonban erősen csúszik, és a nemzetközi sajtóban a késés okairól elég kevés az információ. Aki viszont autentikus forrásként vázolja az iho/repülés számára a helyzetet, az a beruházás egyik magyar szakembere, Ferihegy elismert építésze, Somogyi Tóth Gábor, aki a beruházásban részt vevő egyik jelentős cég, a német DFS (Deutsche Flugsicherung) alkalmazásában áll tanácsadóként.
A QCAA-t (a katari Légügyi Hatósagot) támogatjuk az új reptér beüzemelésében. Ezt a munkát ORAT-nak hívják (Operational Readiness, Activation and Transfer). Az új reptér, a HIA (Hamad International Airport, ICAO kód: OTHH) ORAT-ját két társaságra bízták: az FMG (Flughafen Munchen GmbH) vezette csapat a légitársasági és repülőteres aspektusokat kezeli, a DFS-csapat pedig az irányítást (TWR, Approach, Navaids) és a reptéri tűzoltóságot támogatja.
Eredetileg 2010-re tervezték megnyitni az új repteret (amit egyébként a nemrég fia javára leköszönt korábbi emírről, Sheik Hamad Bin Khalifa Al Thani-ról nevezték el Hamad International Airportnak).
Aztán kiderült, ez a dátum nem tartható, és a hivatalos, széles körben kommunikált mágikus dátum, a 12. 12. 12 lett meghirdetve, azt hiszem, 2010-ben.
2012 októberében lefújtak a 12. 12. 12-t és egy április 1-jei dátumot tűztek ki „soft opening” célra: 10-12 noname, csak point-to-point forgalommal rendelkező, lounge-igény és átszálló forgalom nélküli légitársaság napi összesen 25 járattal kezdte volna beüzemelni a repteret. Az április elsejei megnyitást 3 órával az első gép leszállása előtt fújták le; a hivatalos indok az volt, hogy a tűzvédelmi hatóság nem adta meg a hozzájárulást.
Jelenleg nincs hivatalos céldátum sem a soft openingra, sem a full openingra. A projektben dolgozó közösség úgy tudja, hogy leghamarabb decemberben futnának újra neki a soft opening változatnak, és leghamarabb 2014 márciusában nyílik meg a reptér a teljes forgalomnek.
De olyan információk is keringenek, hogy mindkét lépés tovább csúszik: 2014 első és harmadik negyedévére. Az egyetlen kézzelfogható megnyilatkozás Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója minapi bejelentése volt Chengduban, de ő is csak év végi, jövő év elejére szóló megnyitásról beszélt.
Érdekes, hogy én is például az Al Baker Kínában tartott sajtókonferenciájából kell, hogy tájékozódjak; nincs ennél közvetlenebb, hitelesebb tájékoztatás.
Nagyon sok helyen folyik még az építkezés, de továbbra is a QCDD (Qatar Civil Defense Department, vagyis a tűzvédelmi hatóság) kifogásai állnak az előtérben.
Hozzátenném még, hogy a késés nagyon sok kárt és gondot okoz a Qatar Airwaysnek és a Doha International Airport nevű leányvállalatának napi szinten, ugyanis ott, a most működő repülőtéren egyszerűen nincs elegendő számú és elegendő méretű állóhely. Oda nem is lehet letenni az A380-at. És a 2022-es foci VB-re szükséges metróépítés miatt már ki is kellett vonni a forgalomból eddig még aktív állóhelyeket a DIA-n.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!