A renói katasztrófa margójára

Daka Olga   ·   2011.09.18. 17:18

A képen látható keresztrepülés után a jobb oldali gép a földnek csapódott és kigyulladt. A pilóta meghalt.

Néhány órával később egy másik helyszínen – mint már beszámoltunk róla –, a nevadai Renóban a katasztrófa megismétlődött: egy T–51 Mustang, második világháborús harci gép csapódott a földnek. A közlekedési hatóság (NTSB) videofelvételek alapján azt közölte – amit több néző is megerősített –, hogy a gép farkáról a becsapódás előtt leesett egy darab, úgy tudni, a magassági kormány trimmje volt.

A nézők közül sokan állítják: a pilóta az utolsó pillanatban megpróbálta elkerülni a tömeget, de csak annyit tehetett, hogy nem a VIP-vendégek széksorai közé zuhant, hanem eléjük.

A halottak között volt a pilóta és nyolc néző. Hivatalosan 69 sebesültről tudnak, akik közül 36-ot elengedtek már a kórházból, 31 pedig további kezelésre szorul. Tegnap késő este kilencen még kritikus állapotban voltak.

Az orvosok elmondták: nagyon ritkán adódik ilyen komoly helyzet a sebesültek nagy száma miatt. Főleg fej- és arcsérüléseket, valamint végtagsérüléseket kezeltek, amputációkra is szükség volt, mondta dr. Myron Gomes, a Renown Regionális Orvosi Központ főtraumatológusa. – Sok pácienst láttam már, de soha annyit, akinek ennyiféle komoly sérülése lett volna – tette hozzá dr. Michael Morkin, a sürgősségi osztály főnöke. – Nagyon megrázó volt!

A sok sérült és halott ellenére a szemtanúk azt állítják, hogy a helyzet sokkal rosszabb is lehetett volna, ha a repülőgép a tömegbe csapódik, és nem csak az első sorban ülőket találja el.

– Százak haltak volna meg – mondta Don Berliner, az Air Racing Historians Társaság elnöke –, ha a pilóta nem próbálta volna elkerülni a tömeget.

A szemtanúk szörnyű látványról számoltak be: a gép becsapódása után barna felhő szállt fel, s amikor percekkel később látni lehetett, mozdulatlan testek hevertek a földön.

– Láttam a légcsavart, a szárnyakat, a kabint, ahogy pontosan felénk zuhant a gép. Éppen elénk csapódott be, alig pár méterre – mondta az egyik túlélő. – A következő percben tűzfal tört az ég felé.

A renói versenyek 47 évvel ezelőtt kezdődtek. Soha még nem volt olyan, hogy néző megsérült volna. A pilóták közül viszont húszan haltak meg ez idő alatt, beleértve Jimmy Leewardot, az utolsó halottat. Jimmy Leeward 74 éves volt, kiváló egészségnek örvendett, Hollywoodban gyakran vállalt pilótaként kaszkadőrszerepet. Ő volt a Leeward Air Ranch Racing Team tulajdonosa. Több mint 120 versenyen vett részt és sok filmben vették igénybe szolgálatait, mint például az Amelia vagy a The Tuskegee Arimen címűben.

Jimmy Leeward, élt 74 évet

 

Pénteken egy nyugat-virginiai repülőbemutatón lezuhant egy T–28 típusú oldtimer repülőgép. A képen látható keresztrepülés után a jobb oldali gép a földnek csapódott és kigyulladt. A pilóta meghalt.

 

Néhány órával később egy másik helyszínen, a nevadai Renóban a katasztrófa megismétlődött: egy T–51 Mustang, második világháborús harci gép csapódott a földnek. A közlekedési hatóság (NTSB) videófelvételek alapján azt közölte – amit több néző is megerősített –, hogy a gép farkáról a becsapódás előtt leesett egy darab, úgy tudni, a magassági kormány trimmje volt.

A nézők közül sokan állítják: a pilóta az utolsó pillanatban megpróbálta elkerülni a tömeget, de csak annyit tehetett, hogy nem a VIP-vendégek széksorai közé zuhant, hanem eléjük.

A halottak között volt a pilóta és nyolc néző. Hivatalosan 69 sebesültről tudnak, akik közül 36-ot elengedtek már a kórházból, 31 pedig további kezelésre szorul. Tegnap késő este kilencen még kritikus állapotban voltak.

Az orvosok elmondták: nagyon ritkán adódik ilyen komoly helyzet a sebesültek nagy száma miatt. Főleg fej- és arcsérüléseket, valamint végtagsérüléseket kezeltek, amputációkra is szükség volt, mondta dr. Myron Gomes, a Renown Regionális Orvosi Központ főtraumatológusa. – Sok pácienst láttam már, de soha annyit, akinek ennyiféle komoly sérülése lett volna – tette hozzá dr. Michael Morkin, a sürgősségi osztály főnöke. – Nagyon megrázó volt!

 

A sok sérült és halott ellenére a szemtanúk azt állítják, hogy a helyzet sokkal rosszabb is lehetett volna, ha a repülőgép a tömegbe csapódik, és nem csak az első sorban ülőket találja el.

– Százak haltak volna meg – mondta Don Berliner, az Air Racing Historians Társaság elnöke –, ha a gép nem próbálta volna elkerülni a tömeget.

 

A szemtanúk szörnyű látványról számoltak be: a gép becsapódása után barna felhő szállt fel, s amikor percekkel később látni lehetett, mozdulatlan testek hevertek a földön.

– Láttam a légcsavart, a szárnyakat, a kabint, ahogy pontosan felénk zuhant a gép. Éppen elénk csapódott be, alig pár méterre – mondta az egyik túlélő. – A következő percben tűzfal csapott az ég felé.

A renói versenyek 47 évvel ezelőtt kezdődtek. Soha még nem volt olyan, hogy néző megsérült volna. A pilóták közül viszont húszan haltak meg ez idő alatt, beleértve Jimmy Lewardot, az utolsó halottat. Jimmy Leward 74 éves volt, kiváló egészségnek örvendett, Hollywoodban gyakran vállalt pilótaként kaszkadőrszerepet. Ő volt a Leeward Air Ranch Racing Team tulajdonosa. Több mint 120 versenyen vett részt és sok filmben vették igénybe szolgálatait, mint például az Amelia vagy a The Tuskegee Arimen címűben.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.