A reptérvilág részévé vált: SkyCourt, a tágasság hona

iho   ·   2016.04.02. 11:15
cim

Az építkezés, a mindennapi működés és az ünnepi mignonok képei: a Budapest Airport fotósorozata

Egy létesítményről talán akkor derül ki, mennyire volt célirányos és hasznos a megépítése, ha már nem is nagyon tudjuk elképzelni, milyen volt előtte, milyen volt, amikor még nem volt. Sokan vannak így a két jelenlegi ferihegyi utasterminált összekötő építménnyel is. Ma már a ferihegyi látkép, a reptérvilág szerves része a SkyCourt, nemcsak annak, aki bent várakozik, sokkal kellemesebb körülmények között, világosabb térben, de azoknak is már emblematikus a megjelenése, akik még csak közelítenek a terminálokhoz, autóval kívülről, vagy repülőgéppel, leszállás után a pályák felől.

Igen, egy repülőtér világához az utasok szempontjából is hozzá tartozik a tágasság, a levegős nagy terek érzete. Megvolt ez a régi egyesen, abban a bizonyos csarnokban, ahol várakoztak a várakozók és indulók egyaránt. A SkyCourt ugyan csak azoknak térélmény, akiknek megvan a beszállókártyájuk és túlestek a biztonsági vizsgálaton, de így is rengeteg ember számára nyújt összehasonlíthatatlan, kellemes atmoszférát, mielőtt a beszállókapuhoz kellene igyekezni. Csendben tegyük hozzá: mostanság, amikor az indulási folyamat meghosszabbodik, a biztonsági előírások miatt tanácsos még hamarabb kiérni a repülőtérre, különösen nagy a jelentősége, hogy a security és a kapu közötti idő kellemesebb közegben teljék.

A Budapest Airport közleményben emlékezett meg a jubileumról:

„Az összesen 24 ezer négyzetméter alapterületű épületet nagyon hamar megszerették az utasok, a benne rejlő építészeti és használati előnyök pedig az üzemeltető Budapest Airport számára is bizonyítottak. Elegáns ívek, nyitottság a világra és funkcionalitás. Röviden így lehetne összefoglalni a budapesti repülőtér SkyCourt épületének üzenetét, amelyet annak idején Tima Zoltán Ybl-díjas építész és a KÖZTI tervező csapata formált meg betonból, üvegből és acélból – természetesen még sok-sok más nemes anyag felhasználásával. Az épület elsősorban az induló utasokat szolgálja ki, a föld alatt elhelyezett csomagosztályozó rendszeren mind a 2A, mind a 2B terminál poggyászai keresztülhaladnak. Az indulócsarnok három emelet magas üveghomlokzata nagyszerű kilátást nyújt az utasoknak a repülőtér életébe, szinte felkészíti őket az előttük álló utazás kellemes izgalmára.

A 24 ezer négyzetméteres csarnokot a Budapest Airport építtette 2009 és 2011 között, méghozzá a tervezett mintegy 100 millió eurós (körülbelül 31 milliárd forintos) költségkereten belül és a kitűzött határidőre! A különleges építkezés fővállalkozója a szegedi központú KÉSZ Építőipari Zrt. volt, amelynek kecskeméti acélipari üzemében készültek a SkyCourt egyenként 70 méteres fesztávolságú és darabonként 70 tonnás tetőszerkezeti tartóelemei. Ezeket az elemeket annak idején egy-egy éjszakai műszakban emelték a helyükre, egyszerre három toronydaru szinkronizált mozgatásával. A SkyCourt tervezői és építői azóta számos hazai és nemzetközi elismerést is kaptak kiváló munkájuk elismeréseként.

A SkyCourt napfényes, levegős csarnokában az átadás óta 21 millió utas fordult meg, vásárolt az elegáns üzletekben vagy étkezett a kávézók és éttermek valamelyikében. A SkyCourt kereskedelmi kínálatában a nagy nemzetközi márkák mellett kiemelt figyelmet kapnak a hazai termékek, az egyedi emléktárgyak vagy éppen a hungarikumok forgalmazói.”

A közlemény idézi a Budapest Airport Műszaki Központjának igazgatóját, Stephan Schattney az első kapavágástól a szalagátvágásig végig irányította a SkyCourt megépítését, és aki azt emelte ki, hogy az épület nyitottsága miatt az utasok szinte azonnal otthonosan mozognak a SkyCourtban, betekinthetnek az üveghomlokzaton keresztül a repülőtér egészének életébe, nyomon követhetik a futópályákon a le- és felszálló gépek forgalmát. „Az épület pontosan teljesítette küldetését: egyedi és emlékezetes képviselője nemcsak Budapestnek, hanem az egész magyar légiközlekedési iparágnak.”

A SkyCourt átadásának ötödik évfordulóján a Budapest Airport különleges ajándékkal lepte meg az utazókat, akik induláskor választhattak a színes, repülőtéri színeket idéző mignonokból.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.