A repülés történetének első hitelesített légigyőzelme

iho/repülés   ·   2025.10.07. 09:00
_legiharc_

Száztizenegy éve és két napja, hogy 1914. október 5-én francia pilóták légiharcban leszedtek egy német Aviatik B.II-est.

Történt mindez az első világháború kezdeti szakaszában – az esemény a hadviselés egy új dimenziójának a megjelenését jelentette. Bár a technológia és a taktika hatalmas léptekben fejlődött az azóta eltelt évtizedekben, a légiharc alapelvei manapság is ugyanolyan fontos tényezők, mint annak idején.

Az első, az egyik fél győzelmével záruló légiharc a franciaországi Reims közelében, Jonchery felett zajlott. A francia 24. repülőszázad egyik Voisin III típusú gépe csapott össze egy német Aviatik B.II-vel. A Voisint két őrmester, a pilóta Joseph Frantz és megfigyelője, a Voisin géppuskáját is kezelő Louis Quénault repülte, az Aviatikot pedig Fritz von Zangen főhadnagy és Wilhelm Schlichting őrmester.

Miközben a Voisin megközelítette ellenfelét, Frantz gépe nyolc milliméteres Hotchkiss M1909 géppuskájából két, egyenként 48 töltényes tárat lőtt ki a német felderítő repülőgépre. A németek ugyan megpróbálták viszonozni a tüzet, a géppuskájuk azonban beragadt, nem működött, A több találatot is kapott Aviatik végül lezuhant, és mindkét pilótája szörnyethalt. Ez az összecsapás tekinthető a harci repülés történetének első, hivatalosan elismert légigyőzelmének.

A sokoldalú, tolólégcsavaros, kétfedelű Voisin III kilenchengeres, 130 lóerős, Salmson M.9 típusú csillagmotorját a pilóták mögött helyezték el, a gép legfeljebb 100 km/óra sebességet ért el. Fegyverzete az előbbiekben említett géppuska volt. A hagyományos kétfedelű Aviatik B.II-t egy 120 lóerős, soros, hathengeres Mercedes D.II motor emelte magasba – a német gép ugyancsak 100 kilométeres sebességgel tudott repülni. Eleinte az Aviatikot nem látták el fegyverzettel, pilótái a légigyőzelem elérésének esélye nélkül, puskából, pisztolyból lődöztek az ellenre.

Nyitóképünkön: a Voisin III eredeti felvételen. A gépfegyver csöve a pilóta feje felett kialakított állványon nyugodott, a légcsavart még nem szerelték fel a motor főtengelyének kivezetésére… A fotó a Raoul Berthelé alapítvány gyűjteményének része, és a toulouse-i városi levéltár őrzi. A Wikimedia Commons a Wikimédia France-szal folytatott együttműködés keretében jutott a képhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek