Japán tengeralattjáró-vadász beszerzését vette fontolóra az Olasz Légierő

A Kawasaki P-1-esek a rendszerből már 2017-ben kivont Breguet BR 1150 Atlantic flotta örökét vennék át. Felkészül: Német- és Franciaország, csak másképp.
Olaszország jelenleg átmeneti megoldásként négy, az ATR 72-esekből kifejlesztett Leonardo P-72A típusú repülőgéppel járőröz a felségvizei felett. A Leonardók célirányos képességei azonban hiányosak: nincsenek ugyanis ellátva az ASW, azaz a tengeralattjáró-ellenes hadviselés (anti-submarine warfare) bizonyos műveleteihez szükséges technológiákkal. Ezek a képességek az olasz légtérben 2017 óta hagynak kívánnivalót maguk után, ekkor vonták ki ugyanis a Franciaországban az 1960-as évek elején kifejlesztett Breguet Br.1150 Atlantic tengeralattjáró-vadász repülőgépeket az Aeronautica Militare kötelékéből.
A Kawasaki P-1 négyhajtóműves, kifejezetten tengeri járőrszolgálatra tervezett sugárhajtású repülőgép, a típus első példánya 2013-ban állt szolgálatba a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erőknél (JMSDF). A harci küldetés esetén körülbelül 2500 kilométer hatótávolságú P-1 el van látva mágneses anomália detektorral (MAD), a berendezés lehetővé teszi bármely víz alatti mozgó fémtömeg közeli észlelését. Nyolc külső felfüggesztési pontról indíthat hajóelhárító rakétákat, bombaterhe pedig egyaránt lehet torpedó és mélységi töltet. A Kawasakik ismérve továbbá, hogy a legtöbb – általában polgári- vagy szállító-repülőgép változat – tengeri járőrgéppel ellentétben eleve erre a speciális küldetésre tervezték, egyedi repülőgéptörzzsel, turbóventillátoros gázturbinás sugárhajtóművekkel és az anti-submarine warfare feltételeinek megfelelő rendszerekkel.
A felek közötti tárgyalások során felmerült, Japán fontolóra vehetné az olasz Aermacchi M-346 Master sugárhajtású kiképzőgépek beszerzését, hogy lecserélje kiöregedett Kawasaki T-4-eseit.
De nem csak az Olasz Légierő szorul tengeri járőrszolgálati képességeinek tökéletesítésére. Németország az Egyesült Államokban gyártott Boeing P-8 Poseidonok beszerzése mellett döntött, Franciaország pedig az elöregedő Atlantique 2-eket Airbus A321 Maritime Patrol Aircraft (MPA) repülőgépekkel váltja fel. Az Airbus 321 XLR alapú MPA-ak átadása az Armée de l'air-nek 2030-ban kezdődik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!