Fairford szenzációja Japánból érkezik!

iho   ·   2015.07.09. 13:45
P-1_cim

A világ legnagyobb katonai repülőtalálkozójának nagy meglepetése keletről érkezik, adja hírül bő egy héttel az idei fairfordi Royal International Air Tattoo (RIAT) előtt a királyi légierő honlapja. Nemcsak a RIAT, hanem egész Európa számára újdonság lesz, hogy japán gyártású katonai gép vesz részt egy légi bemutatón kontinensünkön. Ráadásul úgy tűnik, hogy a show legérdekesebb, legalábbis legkülönlegesebb látnivalójának nem egy durván mozgékony, fantasztikus légi akrobatikát bemutató vadászgép ígérkezik, hanem egy termetes négyhajtóműves.

A P-1-es a levegőben: hatalmas tengeri zónákat kell berepülnie

A gép, amely egyébként két példányban érkezik Fairfordba, a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők Kawasaki P-1-ese lesz. Az egyik a statikus kiállításon látható majd közelről, a másik pedig bemutató repül.

A P-1 látogatása többféleképp is jelentős fejlemény. Egyrészt demonstrálja Japán aviatikai potenciálját, amelyről sokan nem tudnak Európában, pedig azon kívül, hogy a szigetország cégei például jelentős beszállítói elsősorban a Boeingnak, épp az elmúlt egy-másfél évtizedben gyorsítottak érzékelhetően a saját típusok megteremtése felé. Katonai téren az egyik legérdekesebb próbálkozás egy ötödik generációs többcélú harci gép építése, amelynek egy technológia-demonstrátorát már elkészítették a szigetországban, és mint ahogy erről többször beszámoltunk, zajlik a Mitsubishi regionális utasszállítójának fejlesztése, az első MRJ-prototípus berepülésre vár.

Az első kísérleti példány 2007-ben szállt fel

Már a hetvenes években elkészült, majd hetvenhét példány legyártását érte meg az F-1-es többfeladatú harci gép, amelynek légifölény-vadászként, de hajók elleni támadóként is meg kellett állnia a helyét. Ezt a Mitsubishi még teljesen saját programként fejlesztette, az F-2-est viszont már a Lockheed társulásával, és az F-16-os bázisán, de annak alapos átdolgozásával; összesen csaknem száz ilyen gép épült.

Ami azonban a legfontosabb katonai eszközök egyike Japán számára, az a tengerészeti felderítő, járőröző és tengeralattjárók elleni harcra is alkalmas, nagy hatótávolságú repülőgép. Ebben a szerepkörben évtizedeken keresztül használták a Lockheed sokfelé elterjedt, de mára már inkább elavult, légcsavaros-gázturbinás P-3 Orionját, de kellett valami, ami gyorsabb, modernebb, nagyobb teljesítményű.

Mitsubishi F-2: rokonság első látásra a Viperrel

A Kawasaki P-1-es prototípusa 2007-ben szállt fel először, a gép szolgálatba állítása két évvel ezelőtt vált lehetségessé, ma már több mint harminc repül. A hatalmas tengeri zóna, amit ezeknek a gépeknek szemmel kell tartaniuk, érthetővé teszi a 8000 kilométeres hatótávolságot, a maximális utazósebessége pedig megintcsak jóval nagyobb, mint az Orioné, 830 kilométer óránként. A gép elég nagy ahhoz, hogy tekintélyes mennyiségű, hajók illetve radarok elleni rakétafegyverzetet, aknát és torpedót hordozzon, részben a méretes belső fegyvertérben, részben a szárnyak alatt kialakított felfüggesztési pontokon.

Saját fejlesztés az IHI F7-10-es hajtómű is, és ezen a gépen, a RAF ismertetője szerint a világon rendszeresített típusokon elsőként, nem fly-by-wire, hanem fly-by-light vezérlést alkalmaznak.

Dudorok, antennák tömkelege: érzékelők, kommunikációs eszközök, a farokrészen a tengeralattjárók észlelésére szolgáló mágneses anomália-detektor

A gép megjelenése egyrészt annak demonstrálására is szolgál, hogy Japán mennyire eltökélt a maga érdekeinek érvényesítésére az egyre bonyolódó regionális feszültségek közepette, amelyeknek egyik kellemetlen momentuma, hogy Kína a mindkét ország által magának követelt szigetcsoporton repülőtér építésébe fogott. Ugyancsak növeli a térségi konfliktusok veszélyét Észak-Korea kiszámíthatatlanul agresszív fellépése is.

A szaksajtó azonban arra emlékeztet, hogy a fairfordi fellépés mögött komoly üzleti érdekek állhatnak, a tét a típus nemzetközi sikere. Az Egyesült Királyság is ugyebár szigetország, amely azonban hosszú évek óta, a Nimródok modernizálási programjának (MRA4) teljes kudarca és leállítása miatt, nem rendelkezik olyan partvédelmi, tengerészeti járőröző, felderítő, elhárító képességekkel, mint amilyeneket a japánok típusa megtestesít, jelenleg csak radarral felszerelt helikopterek ellenőrzik a part menti vizeket. A brit katonai vezetés feltehetően előbb-utóbb rákényszerül arra, hogy beindítsa ezen a vonalon a beszerzést.

Egy érdekes találkozó: balról a Poseidon, jobbról a P-1

Ez pedig érthetővé teszi egy másik vendég megjelenését is: a Kawasaki gépe mellett, legalábbis a statikus bemutatón, részt vesz a Boeing hasonló feladatkörben használatos, már több országba (India, Ausztrália) exportált, a Boeing 737-es bázisán fejlesztett tengerészeti gépe, a Poseidon is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.