A világ egyik legnagyobb „célszerszámja”: turbinaszállító hajót épített a Siemens

iho/hajózás   ·   2017.01.21. 13:45
siemens-turbinaszallito_hajo0

A tengeri szállítás és a Ro-Ro-rakodás a Siemens 2015-ben elindított új tengeri logisztikai koncepciójának kulcsfontosságú eleme. A vállalat épp ezért üzembe helyezte az első speciális szállítóhajóját, a Rotra Ventét. A közvetlen hajtású tengeri szélturbinákat játszi könnyedséggel lehet vele szállítani. A 141 méter hosszú hajó fordulónként több 8 megawattos gondola szállítására képes. A turbinagondolákat a németországi Cuxhavenben rakják be a Rotra Ventébe, amely aztán az Északi- a és Balti-tenger összeszerelő kikötőibe viszi azokat. Nem lesz sokáig egyedül a hatalmas hajó: testvérhajóját várhatóan 2017 tavaszán fogják leszállítani.

Azt már megszoktuk, hogy vannak olyan repülők, amelyeket lehet előről rakodni. Most már a hajóknál sem újdonság ez a megoldás. A Siemens ráadásul nem is aprózta el: az egyik legnagyobb hajónál alkalmazza a felnyitható orr-részt (fotó: Siemens)

A gondolákat a sós tengervízpermettől eltolható tető védi, amely az esetleges darus rakodás esetén félrecsúsztatható. A tervezés során egy konténerhajó meglevő törzsét vették alapul, és ezt alakították át az új célnak megfelelően Hollandiában, a Hardinxveld-Giessendamban levő hajógyárban. Az új berendezés része egy széles íves kapu, amely lehetővé teszi a Ro-Ro hozzáférést az átalakított rakodófedélzethez. A fedélzet kialakításának köszönhetően a hajó képes akár kilenc szélturbina toronyrész vagy három-négy rotorlapát-egység szállítására is fordulónként.

– Az új Ro-Ro szállítóhajónkkal, a Rotra Ventével a költséghatékony tengeri szélerőművek logisztikájának új korszakába léptünk – jelentette ki Michael Hannibal, a Siemens Wind Power tengeri üzletágának vezérigazgatója. – Amikor az angliai Hullban és a németországi Cuxhavenben létesített új üzemeink teljes kapacitással működnek, valamint ha a gyártó és összeszerelő hálózatunkat összekötő mindkét Ro-Ro hajó üzembe áll, akkor várhatóan 15–20 százalékos megtakarítást érünk el a logisztikai költségek terén a jelenlegi szállítási eljárásokhoz képest. Ez újabb fontos tényező ahhoz, hogy csökkenthessük a tengeri szélerőművek által előállított elektromos áram költségét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.