A világ első zöld reptere: Galapagos, Ferihegy is zöldül
Az iho/repülés állandó szakértője és szerzője, Zsaludek Endre arra elmékeztetett, hogy az elektromos repülőtéri járművek ötlete Ferihegyen nem új. „A 60-as években elektromos targoncákat használt a repülőtéren a postától kezdve a takarító személyzetig. Az Il-18-as repülőgépekkel megérkeztek a szovjet gyártmányú elektromos, önjáró utaslépcsők is.”
Korábban írtuk:
Az Ecuadorhoz tartozó szigetcsoporton 2012-ben megnyitott Baltra Island Seymoure repülőtér az amerikai környezetvédelmi testület, a US Green Building Council értékelése szerint vált a világ első zöld repülőterévé. Az évi 300 ezres forgalmat bonyolító légikikötő működéséhez szükséges energia teljes egészében zöld: 35 százalékban napenergiát árammá alakító panelek révén keletkezik, 65 százalék pedig a reptér területén megfelelő pontokon elhelyezett szélgenerátorokból.
Az új forgalmi épületet újrahasznosított anyagokból emelték, leginkább a korábbi repülőtéri infrastruktúra megmaradt anyagaiból. A reptéren zajló utasforgalom a beépített technológia révén egyáltalán nem termel szennyező anyagokat, és az is a környezet kímélését segíti, hogy a reptér csak nappal működik. Ezért is elég a 6000 négyzetméteres terminálon a kizárólag természetes megvilágítás és légcsere.
A légiközlekedés számos más ágazatában próbálkoznak hasonlóan energiatakarékos és környezetkímélő megoldásokkal, a terminálok energia-rendszerének modernizálásától a repülőgépek mozgásának, mozgatásának új megoldásáig: az elektromos motorokkal végrehajtott gurulás technikája, mint erről többször beszámoltunk, már közeledik a kiforrott technológiához.
Budapesten is tesznek lépéseket a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér „kizöldülése” érdekében. Néhány hete közleményben adta hírül a reptérkezelő, hogy szolgálatba állt a Budapest Airport gépjárműflottájának első tisztán elektromos meghajtású járműve, egy Smart Electric Drive. A repülőtéren sorra jelennek meg a korszerűbb, tisztább üzemű autók, a Budapest Airport célja ezzel a szén-dioxid és egyéb, üvegház hatású gázok kibocsátásának folyamatos csökkentése. A kis elektromos Smarttal nemcsak a repülőtéren, hanem a városban is lehet majd találkozni. A jelenlegi tervek szerint 2020-ig mintegy száz elektromos meghajtású jármű állhat üzembe a repülőtér területén – ide értve a személygépkocsik mellett a speciális kiszolgáló járműveket, illetve a repülőtéri feladatokat ellátó nehézgépeket.
A Budapest Airport környezetvédelemmel foglalkozó szakembereinek számításai alapján a repülőtér ideális környezet elektromos járműpark üzemeltetésére: viszonylag rövid távolságokat kell megtenni, ahol a belső égésű motorral szerelt járművek eleve kevésbé gazdaságosan működtethetők. Bár az elektromos autó működése során nem bocsát ki szén-dioxidot, figyelembe véve, hogy a hazai erőművek által termelt elektromos áram hajtja, így hozzávetőleg 7,2 kilogrammnyi szén-dioxidot termel minden megtett 100 kilométeren – ez még mindig jóval alatta marad egy modern dízelmotor kibocsátásának, ami ugyanezen a távolságon körülbelül 18,7 kilogramm.
– Folyamatosan gyűjtjük a tapasztalatokat az elektromos autóról, hogy kiderüljön, a gyakorlatban mennyivel kedvezőbb a fenntartása egy hagyományos járműhez képest. Az már biztos, hogy a kis Smart nagy feltűnést keltett eddig a repülőtéren, szinte mindenki utána fordul, legyen repülőtéri dolgozó, vagy utas. Reméljük, hogy az elektromos járművek látványa néhány éven belül teljesen megszokott lesz itt a budapesti repülőtéren – fogalmazott Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója.
A Budapest Airport külön programot indított a repülőtér területén működő közel 200 partnercég környezetvédelmi fejlesztéseinek koordinálására és ösztönzésére, aminek egyik fontos eleme az elektromos mobilitás elterjesztése. A nemzetközi tapasztalat is azt mutatja, hogy a repülőtéri környezet mind a járatokat kiszolgáló belső területeken, mind pedig az utasforgalom számára is megnyitott parkolókban kézenfekvő helyszín elektromos járművek üzemeltetésére, a töltőinfrastruktúra telepítésére és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások fejlesztésére.
A repülőgépek kiszolgálását, a poggyászkocsik vontatását, a hatóságok munkatársainak közlekedését ezernél is több jármű biztosítja a repülőtéren, amelyek mind egy alig tíz kilométer sugarú körön belül mozognak, a közúti forgalomtól elzárt területen. A program eredményeként a repülőtér legjelentősebb partnercégei máris sorra jelentkeztek az elsőként beszerzett korszerű elektromos járműveik töltésének igényével és tesztelik a különböző gyártók speciális megoldásait – hangzik a Budapest Airport közleménye.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!