Afrikai vasútfejlesztés kínai segítséggel

iho/vasút   ·   2012.11.10. 07:45
400px_Tazara_crossing_bridge

Az 1970 és 1975 között, kínai tőkével létrehozott Tazara (más néven Uhuru) vasút a tanzániai Dar es-Salaam kikötőjét köti össze zambiai rézbányákkal. A közel 1900 kilométer hosszú vasutat eredetileg azért építették, hogy Zambiát gazdaságilag függetlenné tegyék a Dél-Afrikai Köztársaságtól és Zimbabwétől, és a szomszédos, baráti Tanzánia kikötőjének használatával növelhessék a rézexportból származó bevételt. (Innen ered az Uhuru népi elnevezés, ami szuahéli nyelven szabadságot jelent.) Zambia 1978-ban mégis újranyitotta rodéziai vasúti kapcsolatát a rézexport lehetősége miatt. A Tazara 1983-tól kínai irányítással üzemel, ahonnan számos tőketámogatást kapott.

A Zambiai Vasúthoz hasonlóan 1067 milliméter nyomtávúra épített vasút évi ötmillió tonnára tervezett szállítási kapacitását soha sem sikerült elérni. A vasúthálózaton nem csak teherszállítás folyik. A kilencvenes évektől ráadásul sokat veszített gazdasági pozíciójából a közúti szállítás növekedése miatt; 2011-ben mindössze alig több mint félmillió tonnát szállított. Napjainkra a nem megfelelő irányítás, a pénzügyi nehézségek és az elégtelen karbantartás miatt csőd közeli helyzetbe került, a súlyos likviditási gondokkal küszködő társaság alkamazottai pedig gyakran tartanak munkabeszüntetést a késő fizetések okán. A Tazara 2010 elején Kínától ugyan kapott egy 39 millió dolláros kamatmentes hitelt a talpra állás elkezdéséhez, azonban a vezetőség szerint nagyjából 770 millió dollárra lenne szükség a kereskedelmi szempontból nyereséges működéshez.

A Tazara-vasút egyik látványos hídja (fotó: Richard Stupart, Flickr)

A vasút életben maradásához szükséges támogatás következő fejezete az a 42 millió dolláros szerződés, melyet a Tazara ügyvezető igazgatója és Kína gazdasági és kereskedelmi együttműködési képviselője írt alá nemrég. A megegyezés tucatnyi különálló projektet tartalmaz. A gördülőállomány terén történő fejlesztések keretében felújítanak 42 személykocsit, a fővonalakra négy új mozdonyt szereznek be, valamint két tolatómozdonyra is szükségük van. A sínek állapotának megőrzése és javítása érdekében pályakarbantartó járműveket és azokhoz szükséges alkatrészeket vásárolnak, továbbá kicserélnek harmincezer talpfát is. A kínai fél még az afrikai vasúti dolgozók megfelelő képzését is elvégzi. A 66,2 millió dolláros teljes fejlesztési összeget Kína biztosítja egy az éven aláírt kölcsönszerződés értelmében - számol be az International Railway Journal.

A Tazara első embere elmondta, a tizenöt különféle megállapodás révén a tanzániai és zambiai kormányoknak nyújtott kínai tőke segítségével a vasút biztosan üzemelni fog az alatt a három év alatt is, amíg a két ország megvalósítja a rendkívül szükséges közös tőkebevonási, rekonstrukciós és szerkezetátalakítási programját. A kínai kormány eddig is rendszeresen nyújtott pénzügyi támogatást a Tazara-nak kamatmentes hitelekből álló, úgynevezett gazdasági és műszaki együttműködési protokollok címén. Ha minden az elképzelések szerint alakul, 2015-re megvalósulhat a szükséges kapacitásbővítés és a mozdonyállomány megduplázása, melynek köszönhetően egyre nyereségesebb lehet a több tucat alagutat és nagyjából 300 hidat érintő, magashegységi tájakon kanyargó látványos vasút.

Kapcsolódó hírek