Kínai mozdonyokkal korszerűsíthetik a MÁV flottáját?

Károly Szabolcs   ·   2024.10.31. 09:45
rch_181

Az európai gyártási kapacitások erősen lekötöttek, a CRRC viszont sokkal rövidebb időn belül tudna szállítani, ráadásul a magyar–kínai diplomáciai kapcsolatok is erősek. 

Néhány hete Kínába utazott egy, a közlekedési minisztérium, a vasúthatóság és a MÁV egyes szakembereiből álló magyar delegáció, hogy a termelési mennyiséget tekintve a világ legnagyobb vasúti járműgyártójának számító kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) által gyártott mozdonyok beszerzési lehetőségeiről puhatolózzanak.

A kínai vállalat négy mozdonya már közlekedik hazánkban: az osztrák tulajdonú Rail Cargo Hungaria (RCH) az elmúlt években szerzett be két villamos-akkumulátoros hibrid tolatómozdonyt (461-es sorozatú „Sáska”) és két, szintén villamos-akkumulátoros fővonali villanygépet (181-es sorozatú „Bölény”) – előbbiek a napokban kapták meg a végleges magyarországi közlekedési engedélyt.

A HVG úgy tudja, a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) húsz ilyen tolatómozdonyt vásárolna a MÁV-nak, egyenként körülbelül három–négy milliárd forintért, azaz összesen hatvan–nyolcvan milliárd forintért. A lap azt is sugallja, hogy ezek a mozdonyok oldanák meg „Lázár János problémáit” – hát, ezek éppen nem, mert fővonali gépből van hiány, a tolatási feladatokra ott vannak az egyébként nem túlzottan leterhelt V46-osok; és amennyiben sokadnának az elegyrendezési teendők, csak elő kell szedni a parajosba beállított Szöcskéket.  

A MÁV járműflottájának jelentős része erősen elavult, főleg a mozdonypark, aminek a gerincét továbbra is az ex-V43-as Szilik (431, 432, 433 sorozat) jelentik: az 1963 és 1982 között épített – hivatalosan – 379 gépből körülbelül kétszáz dolgozik most is. Habár a MÁV által lassan öt éve, 2020 januárjában, összesen 115 villamos mozdonyra kiírt tender eredményesen zárult, és 2022 áprilisában alá is írták a szerződést a Siemensszel a Vectronokra, finanszírozást nem kapott a beruházás, majd Lázár János le is fújta a beszerzést. Ugyanígy járt a 2022-ben 39 plusz tíz, 230 kilométer per órás sebességgel használható, legalább hét kocsiból álló, nemzetközi forgalomra alkalmas, új gyártású vasúti szerelvényre kiírt közbeszerzés is.

A Mávinform Facebook-oldalán a járművek meghibásodásairól közzétett számtalan poszt is jelzi: nagy a gond a mozdonyok és a dízelmotorvonatok megbízhatósága terén is, szükség lenne új vagy használt, de legalább stabilan dolgozó járművekre. Figyelembe véve azt, hogy új mozdonyok és motorvonatok beszerzése legalább három–négy évet vesz igénybe a tenderkiírástól a szállításig, az európai gyártók kapacitásai pedig – a vasút környezetbarát mivolta miatt is, támogatva az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó tervét – erősen lekötöttek, ezért egy teljesen új tenderkiírás is csak 2030 környékén vezethetne kézzelfogható eredményre. Ennek következtében az ÉKM alternatív megoldásokat keres, részben a közvélemény nyomására: egyrészt használt, de jó állapotú villamos- és dízelmozdonyok bérlésével, másrészt némi tűzoltást jelenthetnek a viszonylag hamar forgalomba állítható kínai gépek is.

Mivel a magyar kormány jó kapcsolatokat ápol a kínai vezetéssel, a HVG szerint a kínaiak valószínűleg már a gyártósoron készülő mozdonyokat küldhetnek hazánkba, és még a 2026-os választások előtt forgalomba is állhatnak, az értesülések szerint Nyíregyháza vontatási telephellyel (honállomással), mivel ott a karbantartásukhoz megfelelő műhely található. A magyar vasutasok kezdetben még bizalmatlanok voltak a kínai mozdonyokkal a szemben, de a tesztek és az üzemi tapasztalatok alapján pozitívan nyilatkoznak róluk. A HVG-nél úgy vélik, a következő hónapok során várhatóan más telephelyek is benyújthatják majd igényüket.

A HVG által említett tárgyalásokon valószínűleg nem tolatómozdonyokről zajlott az eszmecsere: a megvásárolni tervezett fővonali gépek várhatóan csak villamos üzeműek lesznek, továbbá villamos fűtéssel is el kell látni ezeket, ami az RCH 181-eseibe nincs beépítve.

Ráadásul még az sem kizárt, hogy az esetlegesen a továbbiakban beszerzendő kínai mozdonyok egy része Magyarországon fog megépülni, mivel a CRRC idén májusban írt alá megállapodást az egy magyar magántőkealap tulajdonában álló Acemil Zrt.-vel – melynek képviselői állandó tagjai a Kínába utazó magyar küldöttségeknek –, vasúti járművek gyártásáról. A kontraktus szerint első lépésben négy közös központot hoznak létre hazánkban, mozdonyokkal és tehervagonokkal kapcsolatos járműgyártást, karbantartást, oktatást és kutatás-fejlesztést illetően. A magyarországi járműgyártás ráadásul már jövőre el is kezdődhet.

(Nyitóképünkön az RCH kínai gyártású 181 001-ese húz át Füzesabonyon egy tehervonattal 2023. szeptember 25-én. Fotó: a szerző)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.