Lefújták a MÁV-Start Railjet-beszerzését

Károly Szabolcs   ·   2022.12.30. 12:00
cd_railjet_semmering

A kormány visszalépett a nemzetközi szerelvényektől. Az ötven Vectron mozdonyt viszont megvásárolják.

A Magyar Kormány idén szeptember 7-én tette közzé a Magyar Közlönyben „a vasúti személyszállítás járműállományának korszerűsítésével összefüggő feladatokról szóló” 1435/2022. rendeletét, mellyel a MÁV-Start Zrt.-t bízta meg 39 plusz opcionálisan további tíz, 230 kilométer per órás sebességgel használható, legalább hét kocsiból álló, nemzetközi forgalomra alkalmas, új gyártású vasúti szerelvényre vonatkozó feltételes, tárgyalásos közbeszerzési eljárás lebonyolításával. Az egységes kinézetű és összeállítású szerelvények az osztrák nemzeti vasúttársáság ÖBB Budapest és Bécs között (valamint tovább Ausztria és Németország felé) közlekedő Railjet-vonatainak a MÁV-Start igényeire hangolt verziói lennének. Az összesen 380 új vasúti kocsit jelentő beruházással a hazai vasúttársaság távolsági járműflottájának körülbelül kétharmada újulhatna meg.

A szerelvényeket a Bécsbe, Prágába, Berlinbe, valamint a későbbiekben Varsóba és Belgrádba közlekedő eurocity-járatokon, továbbá a legfontosabb belföldi intercityken vetné be a vasúttársaság. Ez azonban jó eséllyel nem fog megvalósulni: a kormány a Magyar Közlöny december 29-én megjelent 2022. évi 220. számában indoklás nélkül visszavonta a rendelet második pontját, nevezetesen a nemzetközi forgalmú kocsikra vonatkozó, forintban százmilliárdos nagyságrendű beszerzést.

A Világgazdaság arról ír, hogy a kormány a Közlöny december 23-ai kiadásában egy, a közlekedési tárgyú törvények veszélyhelyzet ideje alatti eltérő alkalmazásáról szóló kormányrendeletben ráadásul a novemberben lemondott közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid által megálmodott országos közlekedésszervező társaság létrehozásának szándékát is visszavonta – a döntés okának az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktust és humanitárius katasztrófát határozták meg.

A kormányhatározat első pontja viszont továbbra is él: a még 2020 januárjában 115 korszerű villamosmozdonyra kiírt tender győzteseként a Siemens Mobility-t hirdette ki a MÁV-Start idén márciusban, a keretszerződést áprilisban írták alá. A határozat legfeljebb 70 milliárd forintos keretet garantál a járműbeszerzéshez, ebből ötven új, kétáramnemű Vectron mozdonyt tud vásárolni a vasúttársaság. A forrás az Eurofima (Európai Társaság Vasúti Gördülőanyag Beszerzésére) által nyújtott hitelből érkezik.

Hogy a Siemens-vonatoktól való visszalépést követően milyen útirányt vesz a hazai minőségi vasúti közlekedés, nem tudni. Az egyik alternatíva az elmúlt évek során meglehetősen lassan haladó IC+-program, mely során a Szolnoki Járműjavító eddig 92 járművet tudott kitermelni tíz év alatt, a két, még 2012-ben gyártott prototípus kocsit is beleszámítva. A lényegi termelés, a sorozatgyártás 2018 elején indult, azóta tíz-tíz termes és többfunkciós nemzetközi kocsit, valamint 35-35 többfunkciós és első plusz prémium osztályú, büférészleggel is ellátott járművet építettek meg – utóbbi verzió első kocsijai 2021 őszén álltak menetrend szerinti forgalomba.

(Nyitóképünkön a Cseh Vasutak egyik Siemens Railjet-szerelvénye halad az ausztriai Semmeringen. A várakozások ellenére a MÁV-Startnál mégsem fognak forgalomba állni a Siemens-vonatok. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek