Használt, de kiváló állapotú dízelmozdonyokat szerez be a MÁV-Start
A tizenöt TME sorozatú dízelgépet a MÁV Rail Tourson keresztül bérlik, az Akiem-Eurosprinterekhez hasonlóan. Első körben az észak-balatoni vonalon jelennek meg, később a lajosmizsei vonalon is fognak dolgozni.
A kedvezmény- és tarifareform, valamint a vármegye- és országbérletek sikerének köszönhetően jelentősen nőtt a vasúti utazást választók száma. A megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében a MÁV-Start továbbra sem mondott le az új járművek beszerzéséről, de addig is folyamatosan dolgozik a tartósan bérelhető használt járművek üzembe állításán is – rövid távú, átmeneti megoldásként.
Ennek egyik lépése volt tavaly ősszel a tizenöt plusz kilenc 182-es sorozatú Siemens Eurosprinter villamosmozdony bérlése az Akiemtől. Most további használt járművekkel bővülhet a vasúttársaság és a MÁV Rail Tours flottája: tizenöt jó állapotú, a német Henschel által 1981 és 1985 között gyártott, megbízható, hattengelyes dízelmozdony bérbevételét tervezi egy svéd lízingcégtől a vasúttársaság.
Az első két jármű június második felében érkezhet meg Magyarországra, ezt követően elvégzik majd a műszaki felkészítésüket: megkapják az új arculatnak megfelelő külső fóliázást, továbbá ellátják a biztonságos közlekedéshez szükséges EVM vonatbefolyásoló berendezéssel.
A műszaki átalakítás és a sikeres hatósági engedélyeztetési eljárás után várhatóan augusztusban állnak majd forgalomba a mozdonyok, elsőként az észak-balatoni 29-es vonalon, ahol a nagy utasforgalmú Kék Hullám Intercityket és az Erzsébet-táborok különvonatait továbbíthatják.
A további 13 jármű az első két példány engedélyeztetését, forgalomba helyezését követően, ősztől folyamatosan érkezhet és várhatóan év végéig állhat csatasorba: a balatoni turisztikai szezon után a nyugat-magyarországi nagy utasforgalmú vonatokon és a 142-es számú Budapest–Lajosmizse vonalon dolgoznak majd.
A TME/ME 1500-as sorozatú dízelmozdonyokat korábban a dán állami vasúttársaság (DSB) használta távolsági intercity-forgalomban, onnan került a svéd Nordic ReFinance cég állományába, mellyel a MÁV–Volán-csoport leányvállalata, a MÁV Rail Tours Kft. köt bérleti szerződést, a MÁV-Start pedig a MÁV Rail Toursszal meglévő, hatályos együttműködési megállapodás keretében veszi igénybe a mozdonyokat.
A bérelni kívánt mozdonyok rendkívül jó műszaki állapotban vannak, a megbízhatóságuk jóval meghaladja a jelenlegi állományét: a tulajdonos kimutatása szerint 94 százalékos a rendelkezésre állási mutatójuk. A korszerűnek mondható turbófeltöltésű dízelmotorjukat a General Motors gyártotta; a károsanyag-kibocsátásuk is kedvezőbb a MÁV-Start által használt régi, elavult dízelmozdonyokhoz képest. A vezetőfülke ergonomikus és légkondicionált, valamint a mozdonyvezetők munkáját segítő visszapillantó kamerarendszerrel is fel van szerelve.
A TME/ex-ME 1500-as mozdonyok legfontosabb tulajdonságai:
- hat tengely, Co’Co’ tengelyelrendezés
- normál (1435 milliméter) nyomtáv
- tömeg: 115 tonna
- legnagyobb tengelynyomás: 19 tonna
- hossz: 21 méter
- dízelmotor: 16 hengeres EMD 16-645E3B (a Nohabokban is dolgozó EMD 567 továbbfejlesztett változata)
- teljesítmény: 2426 kilowatt (3300 lóerő)
- indítónyomaték: 360 kN
- legnagyobb üzemi sebesség: 175 kilométer/óra
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!