Akiem-Astride-ot tesztel a MÁV-Start
A 490-es sorozatú villanygépek lehetnek a vasúttársaság újabb bérelt mozdonyai.
A MÁV–Volán-csoport – az új járművek beszerzésének előkészítésével párhuzamosan – rövid távú, átmeneti megoldásként folyamatosan dolgozik a jó minőségű, használt vasúti járművek bérlésén és üzembe állításán is. Ennek részeként a 490 003-as mozdonnyal egy összesen nyolc startos IC- és gyorsvonati kocsiból álló szerelvény vontatását próbálták ki kedden délelőtt Budapest-Keleti pályaudvar és Hatvan között, mindkét irányban. A teszt egy újabb használtjármű-beszerzési projekt része, melyet melyet a nyár végén bejelentett öt pontos közlekedési akcióterv foglal magába. A MÁV–Volán-csoport összesen huszonhét Astride-ot tervez bérbe venni az Akiemtől – tizenötöt azonnal, további tizenkettőt opcionálisan – a már bevált megoldással, vagyis a MÁV Rail Tours Kft.-n keresztül. Ha a tesztek sikerrel záródnak, a vállalatcsoport megköti a lízingszerződést.
A járműveket biztonsági-, valamint a járművezetést támogató rendszerekkel (ajtóvezérlés, mozdonyfedélzeti berendezés) szükséges felszerelni, ezt követően várhatóan jövő év elejétől fokozatosan állhatnak majd forgalomba a hazai vasúti pályákon, érdemben növelve ezzel az üzemkészséget, ezáltal pedig a menetrendszerűséget is.
Az Astride elnevezésű, eredetileg BB36000-es sorozatú villamosmozdonyokból a francia GEC Alsthom, majd a jogutód Alstom hatvanat épített még 1996 és 2001 között Franciaországban a hazai nemzeti vasút SCNF-nek, a gépek 36001–36060 pályaszámokon álltak forgalomba. Az első harminc mozdony 2010-ben került át a vasúttársaság által akkor létrehozott vontatójármű-bérbeadó cégéhez, az Akiemhez. A mozdonyokat elsősorban a Franciaország és Belgium közötti teherszállításban vetették be.
A lízingcég a kétezer-tízes évek közepén az élettartamuk felénél járó járművek felújítása mellett döntött és közbeszerzést írt ki hét plusz opcionálisan további 23 mozdony korszerűsítésére, melyen a gyártó Alstomot hirdették ki győztesnek 2016 áprilisában – az opciós mennyiségre 2017 júniusában nyújtották be az igényt.
Az Akiem-Astride-ok időközben Magyarországon is megjelentek: a lízingcég 2019 tavaszától körülbelül tíz mozdonyt hozott be és szerezte meg hozzájuk a közlekedési engedélyt. A magyar rendszerben 490-es sorozatba sorolt gépeket különböző fuvarozók bérelték és bérlik ki tehervonatok továbbítására.
A négytengelyes, normál nyomtávú Astride-ok három áramnemről (25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áram, valamint 1500 és 3000 voltos egyenáram) is üzemelhetnek, legnagyobb üzemi sebességük kétszáz kilométer per óra, 5600 kilowatt állandó és hatezer kilowatt maximális teljesítmény leadására képesek, szolgálati tömegük 89 tonna.
A MÁV-Start villamosmozdony-állománya napjainkra igencsak elöregedett, huszonöt évnél fiatalabb példányokat csak a tíz saját (470-es sorozat) és huszonnégy bérelt (182-es sorozat) Siemens EuroSprinterrel, valamint a huszonöt Bombardier Traxx-szal (480-as sorozat) tudnak felmutatni. A vontatás gerincét továbbra is a negyven–hatvan éves Szilik (431-es, 432-es, 433-as sorozat) jelentik, így miután a Siemensszel összesen 115 új Vectron mozdonyra 2022-ben megkötött megállapodás a minisztérium visszalépése okán kútba esni látszik, a vasúttársaságnak alternatívákat kell keresnie. Erre egyik lehetőség – a szintén az Akiemtől bérelt, cirka húszéves EuroSprinterek mellett – a 490-esek lízingelése, mely bár típusidegen a startos üzemeltetésben, belföldi használatra optimális választás lehet, sőt megfelelő vonatbefolyásoló rendszer felszerelésével nemzetközi forgalomba is bevethetők. Például a három áramnem előnyeit kihasználva a kassai IC-ken is el lehetne hagyni a hidasnémeti gépcserét.
A típus különlegessége – legalábbis a magyar vasutat illetően –, hogy a vezetőállást a fülke bal oldalán építették ki.
(Nyitóképünkön a tesztmenet még a Keletiben. Kép forrása: MÁV Zrt.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!