Tizenháromra nőtt a Startnál dolgozó Akiem-Taurusok száma
Újabb három példány állt forgalomba a napokban. A fordák is megváltoztak: a csapat fele az 1-es vonalon közlekedő szombathelyi IC-ken forog.
A 182 561, 566, 572 pályaszámú Eurosprinter-triót december 10-én futópróbáztatták a 70-es vonalon, majd két nappal később már fel is vették a munkát, így már tizenhármat számlál a Start 182-es flottája – már csak az 560-as és az 568-as a hiányzó láncszemek. Az első Akiem-Bika, a 182 565-ös október 9-étől termel, november 6-a óta már öten dolgoznak, a tizedik pedig november végén állt munkába.
A december 10-ével életbe lépett új, 2023/2024-es menetrenddel a sorozat fordája is módosult: a kassai és a kör-IC-kről lekerültek, helyette a Budapest–Győr–Szombathely–Szentgotthárd tengelyen kezdték el hordani a belföldi és nemzetközi intercityket, így megcsillogtathatják azon képességüket, hogy 160 kilométer per órás tempóval is száguldhatnak. Ezen felül egy személyvonati fordulóval eljutnak Celldömölkre is.
A flotta másik fele továbbra is a 120-as vonalon Romániába tartó és onnan érkező nemzetközi IC-ken pendlizik. Sőt, van egy forda, amivel az adott gép keresztülvág az országon: reggel Győrben kezd a 989-es számú Arrabona IC-vel, majd a Keletiben az IC75-ös Fogaras Intercityre fordulva egészen a romániai Kürtösig eljut.
Az továbbra is elmondható, hogy a gépek több fordát járnak, mint ahányan dolgoznak, és időként egy–két gép egy időre vagy akár napokra is kiáll a mókuskerékből karbantartás miatt.
Ahogy már korábban is megírtuk, a MÁV-Start elsősorban azért döntött az Eurosprinterek bérlése mellett, mivel az osztrák nemzeti vasút ÖBB hamarosan már nem fogja engedni az osztrák vonalakra az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer kettes szintű (ETCS L2) fedélzeti berendezésével fel nem szerelt mozdonyokat. A Start viszont hiába üzemeltet harmincöt korszerű villamos mozdonyt (tíz 470-es Bikát és huszonöt 480-as Traxxot), ezek egyikét sem látták még el a nemzetközi szinten egyre fontosabbá váló berendezéssel. Az Akiem-Eurosprinterek viszont ezt még 2008 körül megkapták. Ennek érdekében a MÁV-Start a MÁV Rail Tours Kft.-n keresztül veszi bérbe az ETCS L2-vel ellátott, Siemens ES64U2 típusú Eurosprinter mozdonyokat a vasúti járművek bérbeadásával foglalkozó, franciaországi központú Akiemtől.
A jelenlegi stabil fordák:
- IC310 Dráva (Szentgotthárdig) – IC311 Dráva (Szentgotthárdtól)
- IC929 Savaria – IC924 Savaria – IC923 Savaria – IC938 Savaria
- IC927 Savaria – IC934 Savaria – 9031 – 9228 (Celldömölktől)
- IC937 Savaria – IC926 Savaria – IC921 Savaria – 3388
- 3349 – IC312 Mura (Szentgotthárdig) – IC313 Mura (Szentgotthárdtól) – 9318
- IC989 Arrabona – IC75 Fogaras (Kürtösig) – IC74 Claudiopolis (Kürtöstől Békéscsabáig) – IC72 Traianus (Békéscsabától)
- IC922 Savaria – IC925 Savaria – IC928 Savaria
A békéscsabai, nagyjából állandó forda:
- IC371 Zaránd (Kürtösig) – IC376 Körös (Kürtöstől Békéscsabáig) – IC374 Maros (Békéscsabától) – IC473 Ister (Kürtösig)
- IC378 Béga (Békéscsabától) – IC377 Béga (Kürtösig) – IC370 Zaránd (Kürtöstől Békéscsabáig)
- IC472 Ister (Békéscsabától) – IC375 Maros (Kürtösig) – IC72 Traianus (Kürtöstől Békéscsabáig) – IC370 Zaránd (Békéscsabától)
- IC78 Muntenia (Kürtöstől Békéscsabáig) – IC376 Körös (Békéscsabától) – IC379 Körös (Kürtösig)
- IC73 Traianus (Kürtösig) – IC374 Maros (Kürtöstől Békéscsabáig) – IC74 Claudiopolis (Békéscsabától)
- IC378 Béga (Kürtöstől Békéscsabáig) – IC78 Muntenia (Békéscsabától) – IC79 Muntenia (Kürtösig) – gm27541 (gépmenet Békéscsabára)
(Nyitóképünkön a két Rail Toursos kocsival futópróbázó új trió. Fotó: Vörös Gellért)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!