Magyarországon hozna létre vasútijárműgyártó-üzemet a kínai CRRC ZELC
A beruházást a magyar Acemil Zrt.-vel együttműködésben hajtanák végre. A cél mozdonyok, motorvonatok és teherkocsik gyártása az európai piacra, már 2025-től.
A CRRC Zhuzhou Locomotive Co (CRRC ZELC) a kínai állam tulajdonában álló, több mint tízezer embert foglalkoztató CRRC-holding hat leányvállalatának egyike. A kínai fél úgy véli, az Acemilben megbízható helyi partnerre talált; a 2022 végén alapított, teljes mértékben egy magántőkealap tulajdonában álló magyar logisztikai, vasúti gyártási, energetikai és informatikai csoport kezdetben a Kína és Európa közötti vasúti logisztikával foglalkozott.
Az üzem létrehozásának terve már Hszi Csin-ping kínai elnök májusi budapesti diplomáciai látogatása nyomán kapott lendületet, megerősítve a magyar kormány azon szándékát, hogy jó munkakapcsolatot tartsanak fent a kínai kormánnyal. Az elmúlt évek során több kínai cég is létrehozott Magyarország számos pontján gyártóüzemeket, többek között akkumulátorgyárakat és autógyárakat, például Debrecenben.
Az új üzem a tervek szerint már 2025-től termelne. A partnerek ezen felül egy vasúti oktatási- képzési, kutatás-fejlesztési létesítményt is létrehoznának – számol be a Railway Gazette.
A kínai holding már többször is szállított vasúti járműveket európai megrendelőknek kis mennyiségben – köztük a Rail Cargo Hungariának két fővonali villamos- és két hibrid tolatómozdonyt –, nagyobb üzletekhez viszont csak az általuk 2020 májusában megszerzett, németországi Vossloh Rolling Stock leányvállalaton keresztül jutottak – az elsősorban tolató- és tehervonati mozdonyokat gyártó, kieli Vossloh Locomotives GmbH alapozta meg a vállalat jelenlétét az európai piacon.
A CRRC ZELC által az európai uniós piacra gyártani kívánt kulcsfontosságú termékek a fővonali és tolatómozdonyok, villamos motorvonatok és emeletes szerelvények. A magyar és a kínai partnerek azt tervezik, hogy mind a négy kategóriából gyártanának járműveket Magyarországon.
Az Acemil Zrt. igazgatósági tagja, Kovács Dávid elmondta, a partnerek jó helyzetben vannak ahhoz, hogy Magyarország jelentős vasúti gyártási örökségére építsenek, mivel a Ganz, majd később a Ganz-Mávag hosszú évtizedeken keresztül szállított vasúti járműveket nemzetközi piacra is. A felek vissza szeretnék helyezni Magyarországot az európai vasútijármű-gyártás térképére. Kiemelte: az együttműködés hosszú távú stratégiája, hogy legalább 51 százalékos uniós hozzáadott értékű termékeket kínáljanak, mivel úgy látják, hogy a piac ezt követeli. A CRRC az első olyan vállalat Európában, sőt, lehet hogy az egész világon, mely közös központokat hoz létre a vasúti ágazat kulcsfontosságú szolgáltatásainak ilyen széles körű lokalizált ellátására.
Kovács arról is beszélt, egy karbantartóbázist is kialakítanak Magyarországon, az európai piacra gyártott teljes meglévő és jövőbeli termékportfólió kiszolgálására. Nemcsak vasúti járműveket terveznek értékesíteni az ügyfeleknek, hanem teljeskörű szolgáltatást szeretnének kínálni, mobil karbantartó-szolgálattal, mivel az a tapasztalatuk, hogy az ügyfelek jelenleg teljeskörű szolgáltatási csomagokat szeretnek igényelni, mely által kevesebbet kell aggódniuk a karbantartás miatt.
Elmondta, előre néznek, 2025-re és azon is túl. Biztosak abban, hogy az új mozdonyok iránt több okból is jelentős kereslet fog mutatkozni. Jelenleg körülbelül 55 ezer mozdony van Európában. A nyugat-európai flotta átlagéletkora 20–23 év, a kelet-európaié 35, Magyarországon viszont negyven–ötven év közötti. Ráadásul Európában zöld átállás zajlik, miközben az uniós intézmények további előrelépést várnak el a vasúthálózat villamosítása és az általános dekarbonizáció terén. Az európai gyártók ezt az elvárást egész egyszerűen nem lesznek képesek teljesíteni.
Az Acemil egy másik CRRC-leánnyal, a CRRC Shandong Co-val is megállapodást kötött teherkocsik közös magyarországi gyártásáról és összeszereléséről, melyhez külön üzemet húznának fel.
Kovács Dávid arról beszélt, jelenleg is együttműködnek a CRRC Shandonggal, a teherkocsik előállítása 2025 első negyedévében meg is kezdődhet. A koncepció ugyanaz: legalább 51 százalékban uniós hozzáadott érték. A CRRC Shandong az egyetlen olyan kínai gyártó, mely TSI-tanúsítvánnyal rendelkezik kocsiportfóliójához, és már számos európai áruszállító vállalatnak szállított járműveket.
A mozdonypiachoz hasonlóan a teherkocsik piacán is jelentős keresletet látnak Európában az új járművek iránt, mivel azok átlagéletkora is több, mint negyven év. Arra számítanak, hogy a kocsik cseréjének tempója jelentősen fel fog gyorsulni a digitális automata kapcsolóberendezés (DAC) közelgő bevezetése miatt. Kovács szerint sok szolgáltató olcsóbbnak és észszerűbbnek találhatja majd a régebbi kocsik újakra való lecserélését a DAC-hoz való átalakítás helyett. Ennélfogva arra számítanak, hogy a következő tíz évben az Európában használt körülbelül ötszázezer kocsiból több mint százezret cserélnek majd le. Az európai gyártási kapacitás jelenleg körülbelül 6–8 ezer kocsi évente, de még ennek a növelésével sem lehet majd kielégíteni a beszerzési igényt.
(Nyitóképünkön az CRRC által az osztrák Westbahnnak gyártott motorvonat. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!