Air France sztrájk, 15. nap: munkaügyi vita, válság?

iho   ·   2018.05.08. 11:15
cim2
A kezdeményező szakszervezetek döntése értelmében keddtől folytatódik a francia nemzeti légitársaság alkalmazottai egy részének munkabeszüntetése. Az Air France-KLM csoportot alaposan megrázta Jean-Marc Janaillac elnök lemondása azután, hogy az ő tárgyalási javaslatát a szakszervezetek elutasították. Noha a leállások nem bénítják meg teljesen a társaságot, az eddigi leállások már több mint 300 millió eurós veszteséget okoztak a cégnek, miközben az Air France részvények értéke hétfőn reggel 13, a délutáni kereskedés folyamán csaknem tíz százalékkal esett a párizsi tőzsdén.

A mai munkabeszüntetés hírek szerint a pilóták 14,2, a kabinszemélyzetek 17,8 százalékát érinti, de leáll a földi kiszolgálók egy része is. A társaság láthatóan arra koncentrál, hogy a hosszú távú hálózat jelentős kiesések nélkül működjön tovább, a párizsi Chareles de Gaulle repülőtérről induló közép- és rövid távú járatok 15 százalékát nem indítják el.

A bérkövetelés azért rengeti meg a társaságot alapvetően, mert veszélyezteti a vezetés által kidolgozott átalakulási programot. Legkeményebb formában az elmúlt napokban a 14 százalékban állami tulajdonú Air France jövőjéről a francia pénzügyminiszter beszélt: Bruno Le Maire világossá tette, hogy csődhelyzet esetén a kormány nem fogja megmenteni a légitársaságot, a sztrájkolókat arra figyelmeztette, hogy az Air France túlélése a tét, márpedig a légitársaság el fog tűnni, ha nem lesz képes a szükséges erőfeszítésekre annak érdekében, hogy versenyképes maradjon.

A szakszervezetek követelése az idei évre 5,1 százalékos béremelés, ami szerintük a légitársaság profitjából fedezhető lenne, miközben a fizetéseket 2011 óta befagyasztották. A vezetés viszont azzal érvel, hogy fizetések ilyen mértékű emelése semmissé tenné azokat az eredményeket, amelyeket az eddigi lépések hoztak a szerkezetváltozásban, a működési veszteség csökkentésében, abban a folyamatban, amelynek célja a piaci részesedés megtartása a low-costok és a nagy költségvetésű közel-keleti és ázsiai versenytársak ellenében.

A menedzsment mindennek alapján összesen hét százalékot ígért, de négy évre elosztva: két százalékos béremelést ajánlott erre az évre, és később, 2019 és 2021 között lenne lehetőség további öt százalékra, azonban a vezetés fenntartja a változtatás jogát abban az esetben, ha az Air France évi nyeresége 200 millió euró alatt alakul, illetve ha erősödik az infláció: nos, elsősorban ezek miatt a feltételek miatt utasították el a javaslatot a szakszervezetiek az elektronikus szavazáson.

Az érdekvédelmi szervezetek fellépése, a szerkezetváltozási programokat támadó bérkövetelések erősen befolyásolják az európai légitársaságok túlélésért folytatott harcát: a menedzsmentek és a szakszervezetek megegyezése valóban döntő feltétele annak, hogy egy cég végrehajtsa a szükséges karcsúsításokat, átszervezéseket a gazdaságos üzemeltetés és a nyereséges működés érdekében. Ami azonban a legtöbb esetben feltételezte vagy feltételezte volna a pilóták, a kabinszemélyzetek, és a cég más alkalmazottai türelmét és a mérsékelt vagy akár évekre elmaradó béremelések elfogadását, hiszen a munkaerővel kapcsolatos kiadások rendszerint a légitársaságok költségeinek tetemes részét jelentik.

A British és a Lufthansa vezetése a mostani állapotok szerint az őket ért sztrájkhullámok nyomán sikeresen megkötötte a maga kompromisszumát, azonban, hogy csak az elmúlt év eseményeit említsük, mind az Air Berlin, mind az Alitalia csődjét a fő tulajdonos kihátrálása okozta a társaság mögül, miután világossá vált, hogy nem lehet összeegyeztetni a cég működésének gazdaságossá tételét a szakszervezetek követeléseivel. (Kevesen idézik mostanság, de a Malév bukása előtt is volt munkaügyi konfliktus a légitársaságon belül.)

Ami a sztrájk ránk nézve fontos következményeit illeti, a reggeli Párizs-Budapest Air France járatot törölte a légitársaság, a délutáni és az éjszakai mellett egyelőre a „várható” megjegyzés szerepel. Még egy kimaradás: törölték az Alitalia budapesti járatát Róma felől, más, Olaszország felőli repüléseket pedig már előre késéssel jeleznek, ez feltehetően egy másik sztrájkkal, az olasz légiirányítók és földi kiszolgálók mai munkabeszüntetésével kapcsolatos.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.