Airbus-gyár Amerikában?!

iho/repülés   ·   2012.06.29. 08:14
A321_US_Airways_7000th_delivery_nose_close_up_cim

Eddigi amerikai technológiai központja helyén, Alabama államban, Mobile városában építené az európai gyártó összeszerelő üzemét, és ezzel a Boeing számára helybe hozza a konkurenciát. A hírt feltehetően a napokban hivatalosan is bejelentik, a New York Times azonban már most kiszagolta és megjelentette.

Ez lenne Toulouse és Hamburg, illetve a kínai Tiencsinben dolgozó telephely után az óriásvállalat negyedik gyártósora, ahol az A320-as gépcsalád tagjait készítenék, egyébként alacsonyabb költségek mellett, mint ahogy az európai gyártóhelyek működnek.

Az Airbus egyébként már korábban jelezte, hogy szeretne terjeszkedni, és erre az Egyesült Államok déli része tűnik a számára alkalmasnak. A mostani döntést a szóvivő nem erősítette meg, de jelezte, az európai gyártónak erős az itteni piaca, különösen ami a keskenytörzsű gépcsaládot illeti. Az Airbus részesedése húsz százalék az amerikai vásárlók körében. A Wall Street Journal ugyanakkor a több százmillió dolláros beruházás finanszírozásának nehézségeit is emlegeti.

Tavaly év végén, tán nem véletlenül, a hétezredik Airbus is a US Airways 321-ese lett <br>(fotók: Airbus)

A kommentárok arra is emlékeztetnek, hogy az Airbus megelőzte a Boeingot a továbbfejlesztett, újrahajtóművezett keskenytörzsű program elindításában, és ez rendkívül komoly sikert jelentett a számára az Egyesült Államokban is: az American Airlines például 260-at rendelt az A320-as gépcsaládból, és igen komoly vásárlója a gépnek az a US Airways, amely komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy az Americannal egyesülve része legyen egy új mega-légitársaságnak.

Mobile az Airbus anyavállalatának, az EADS-nak a telephelye, ahol elsősorban szélestörzsű gépek belső berendezéseivel, kialakításával foglalkoznak, de itt épült volna az Airbusnak az A330-asra alapozott légiutántöltő gépe is, ha megnyerte volna az amerikai légierő tenderét. Egyelőre kétszáz EADS-alkalmazott dolgozik itt.

A jelenlegi alabamai technológiai központ

Egyébként Mobile, ha nem is olyan mértékben, mint mondjuk a kansasi Wichita, de ugyanolyan fontos repülőgép-ipari centrumnak számít, itt működik az ST Aerospace, a Goodrich és a Star Aviation is, tehát bőven megfelelő lenne a technológiai környezet is az utasszállítók gyártásához.

Azonban az Airbusok amerikai gyártásának igen erős az ellenzéke – Európában is. A New York Times arra emlékeztet, hogy a nemrég megválasztott új francia államfő, François Hollande korábban kijelentette: adóemeléssel, sőt a támogatások megvonásával büntetik azokat a cégeket, amelyek a tengerentúlon létesítenek munkahelyeket Franciaország, illetve Európa helyett. Erre viszont az Airbusnak hírek szerint az lenne a válasza, hogy a termelés felfutásával minden egyes új alabamai EADS-munkahely egyben új európai munkahelyet is generál a beszállítók, a részegységek gyártói körében.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…