Airbus-győzelem, óriási decemberi rendelésekkel

iho   ·   2015.01.14. 11:15
cim

Amint azt sokan valószínűnek tartották a Boeing éves összesítése után: az Airbus valóban elővarázsolt még egy jó csomó 2014-es keltezésű megrendelést, és vezetői büszkén jelentették be Toulouse-i sajtótájékoztatójukon, hogy a versenytárs 1432 gépre szóló nettó rendelésállományát harminchárom géppel túlteljesítve, 1456 utasszállítóra illetve teherszállítóra sikerült megrendelést kapniuk, ezen belül 1321 a keskenytörzsű, tehát az A320-as családhoz tartozó, és 135 a szélestörzsű gép. A megrendelt teljes állomány ezzel 2014 végére 6386-ra emelkedett, ami iparági rekord, listaáron ennek a rengeteg gépnek az értéke 919,3 milliárd dollár.

Az átadott példányok száma 629, ezen belül az egyfolyosós A320-as, 319-es és 321-es 490, a kétfolyosós-szélestörzsű kategória 108 példányban került a 89 vásárlóhoz.

A megnövekedett felszállósúlyú 330-as első példánya

Fabrice Bregier elnök-vezérigazgató a sajtótájékoztatón méltatta az A330neo program beindulásának sikerét, ami 120 gépes megrendelésben testesült meg, és azt, hogy sikerült a cég ígéretei szerint a harmadik negyedévben megszerezni az A350 XWB típusengedélyét és az első gépet még év vége előtt néhány nappal átadni a kibocsátó Qatar Airwaysnek. Ugyancsak fontos eredménye a tavalyi fejlesztési folyamatoknak az A320neo első felszállása, és az Airbus épp a sajtótájékoztató előtti nap küldte a levegőbe az első megnövelt felszállósúlyú, 242 tonnás A330-as szélestörzsű kéthajtóművesét is.

A nagy győzelemhez egyrészt egy kínai lízingcég százgépes A320-as megrendelése járult hozzá: ezt az üzletet ugyan már novemberben bejelentették, akkor csak szándéknyilatkozat formájában, de az Airbus eladási főnöke, John Leahy szerint december végén történt meg az ügylet pénzügyi véglegesítése és az előleg befizetése, tehát ez a kötés mindenképp 2014 eredményeihez tartozik.

Elégedett vezérkar: Didier Evrard alelnök, programigazgató, Tom Williams üzemeltetési főnök, Fabrice Brégier elnök-vezérigazgató és John Leahy eladási főnök

Ugyan az összesítéshez ezzel együtt még mindig hiányzott volna jó néhány gép az elsőséghez, ezek ahhoz a már tavaly is felbukkant kategóriához tartoznak, amit Leahy az úgynevezett „undisclosed” megrendelésként emlegetett, vagyis amikor a partner nem fedi fel kilétét a nyilvánosság előtt. A decemberi rendelésszám így ugrott fel a valóban elképesztő 469 gépre, ami végül is lehetővé tette, hogy az Airbus vezetői piacvezetőként ünnepeljék a cégüket.

Kétségtelen ugyanakkor, hogy az elkészült és átadott gépek száma 2014-ben az Airbusnál 629, míg a Boeing típusai esetében jóval több, 723 volt. De ezt a különbséget, valamint a szélestörzsű gépek megrendelésében látható Boeing-előnyt John Leahy, aki a sajtótájékoztatón amúgy is többször küldött csípős üzeneteket Seattle-nek, azzal eliminálta, hogy az elmúlt évek átlagát tekintve több volt az Airbus-átadás, és ha az A350 XWB programja beindítása óta számoljuk a dolgokat, akkor a szélestörzsű kategóriában is az Airbus a győztes. Leahy szerint a jövő az olyan nyerő kombinációké, mint a Deltáé, amely az észak-atlanti vonalaira A330-ast, a Csendes-óceán feletti repülésekre az A350-est vásárolja.

Az Airbus-elnök meghirdette az atlanti vonalakra szánt 321neo LR programját...

Bregier bejelentette a 97 tonnás, tehát megnövelt felszállósúlyú A321neo LR, vagyis Long Range programjának beindítását, tehát az Airbus megkezdte a hadjáratát a nagy hatótávolságú egyfolyosós gépek piacának meghódítására. Másképp fogalmazva a Boeing 757-es után támadt rés betöltésére olyan keskenytörzsű típussal, amely alkalmas például az észak-atlanti forgalom gazdaságos bonyolítására. A kibocsátó az Udvar-Hazy-féle ALC lízingcég lesz, a gép hatótávolságát 4000 tengeri mérföldre (7200 kilométerre) növelik, ezzel ez lesz a keskenytörzsű kategória leghosszabb vonalait berepülni képes konstrukció.

...de a várakozásokkal szemben nem hirdették meg az óriás A380 továbbfejlesztésének programját

Nem beszélt ugyanakkor sem Bregier, sem Leahy a maga előadásában az óriás A380-as új változatairól: újságírók kérdésére válaszolva Bregier azt mondta, most azon dolgoznak, hogy a gép jelenlegi változata nyerjen új vásárlókat, és ezután fog dönteni az Airbus-csoport vezetése a lehetséges jövőbeli változatokról, az új hajtóművekkel repülő A380neo-ról, és/vagy egy esetleg hosszabb törzsű, még nagyobb stretch-változatról.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.