Airbus: több mint negyven év, kilencezer repülőgép

iho   ·   2015.03.23. 16:15
9000_cim

Az európai cég hamburgi gyártóközpontja volt a helyszíne annak az ünnepségnek, amelyen átadták a kilencezredik Airbust: az egyfolyosós A320-es gépcsalád legnagyobb altípusából, a hosszabb törzsű 321-esből került a legfrissebb példány egy vietnami légitársaság birtokába.

Az átadási ünnepség Hamburgban

Az, hogy milyen gép lett a jubileumi és kinek a flottáját bővíti, nyilván nem véletlen. A 320-as gépcsalád a kategóriájának valóban piacvezetője, ráadásul a továbbfejlesztett neo-verziónak új hajtóművel repül már a prototípusa, úgyhogy az Airbus számára ez a típus jelenti a legnagyobb üzleti sikert, annak ellenére, hogy az ünnepségen az Airbus eladási főnöke, John Leahy meleg szavakkal ecsetelte a szélestörzsű palettát is, az A330-as, az új A350-es és a kétszintes óriás A380-as előnyeit.

A másik tényező az ázsiai illetve a csendes-óceáni régió piacának dominanciája: valamennyi felmérés, valamennyi nagy gyártó előrejelzése egybecseng abban, hogy ez a régió bővíti majd legdinamikusabban és legnagyobb mértékben a légiközlekedését, itt lesz leginkább igény új és új gépekre.

Irány Vietnam...

Végül a harmadik jellegzetesség: a térségben is egyre nagyobb szerepet játszanak a diszkontmodell szerint működő, relatíve alacsony tarifákkal operáló új légitársaságok, elsősorban ezeknek az igényei emelik olykor százas nagyságrendben a gyártók rendeléslistáit, és ezek is túlnyomórészt a 100–200-as ülésszámú egyfolyosós kategóriában, vagyis az A320-as gépcsalád osztályában.

A VietJetAir tökéletes példája az új, feltörekvő ázsiai vevőknek: a Ho Shi Minh város központú cég, Vietnam első magán légitársasága 2011-ben teljesítette első járatát, most huszonkét, kizárólag A320-as családhoz tartozó géppel teljesen lefedi a vietnami piacot és erősen terjeszkedik más ázsiai célpontok felé is. 2013-ban az azévi őszi pekingi szalonon jelentették be az előzetes megállapodást az Airbus és a társaság között, a szándéknyilatkozat száz repülőgép leszállításáról szólt, ezek közül a mostani menetben hét 321-esre van fix megrendelés, ezek közül került az első a társaság flottájába.

Fogadás Ho Shi Minh városban

Ami az elmúlt évtizedeket illeti, 1970-ben, tehát negyvenöt éve alakult meg a Concorde-együttműködés bázisán az európai repülőgépgyártó; az első, valóban légibusznak, tehát elsősorban Európán belüli repülésekre szánt A300-as prototípusa 1972-ben emelkedett a levegőbe, és 1974-től állt légitársasági szolgálatba: valódi szerepét azonban akkor találta meg, amikor nagyobb hatótávolsággal, fejlettebb hajtóművekkel és modernebb avionikával, három helyett kétfős személyzetre tervezve kezdték gyártani, és tartották életben egészen 2007-ig: a rövidebb törzsű 310-essel együtt összesen 816 példányban.

Az A320-as, az első utasszállító, amely digitális repülésvezérléssel, fly-by-wire technikával repül, 1988-ban állt szolgálatba és négyféle verzióban épült: a legkisebb 318-asra ma már nincs igény, de a leghosszabb 321-est nagyon is szeretik a légitársaságok. A gépcsalád teljes rendelésállománya 11 ezer 537 gép, ebből a gyártás kezdete óta 6452 példányt szállítottak le, vagyis a jelenleg üzemeltetett ugyancsak hatalmas flotta nagyságával megegyező az a gépmennyiség, amit ezután kell a gyártónak átadnia.

1972.: a legelső Airbus először a levegőben

Nyilván ezért is hangsúlyozza a cég közleménye, ahogy a mostani évi hatszázas kibocsátást az igényekkel párhuzamosan feltétlenül növelni fogják, ez pedig azt jelenti, hogy Toulouse és Hamburg, a két „hagyományos” gyártóhely mellett az újaknak is gyorsítaniuk kell: a már működő kínai összeszerelőnek éppúgy, mint az Alabama-állambeli Mobile-ban frissen létesített üzemnek, amely most készíti az első 320-asát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…