Airbus transport-tankerek köteléke
Különlegesen szép fotót adott közre az európai gyártó: három jókora katonai repülőgép alkot alakzatot Spanyolország felett, szimbolizálva az Airbus sikerét ezen a fronton, bár nyilván ez a siker annyiban relatív, hogy az igazi nagy versenyben, az amerikai tankertenderen a típus alulmaradt.
Az iho/repülés számára küldött légifelvételen tehát három Airbus A330MRTT (Multi Role Tanker Transports), vagyis légi utántöltő és szállítógép repül, három különböző megrendelőnek készült példány. A fotóstól legtávolabb eső A330-ast, a formáció vezérgépét a brit királyi légierő számára építették, és része az Egyesült Királyságban meghirdetett FSTA (Future Strategic Transport Aircraft) programnak. A középső az A330MRTT program elsőként megépített gépe, amely a tervek szerint az ausztrál légierő kötelékében szolgál majd. A kamerához legközelebbi, egyelőre még festetlen gép az Egyesült Arab Emirátusok számára készült második A330MRTT.
A fotóhoz érdemes hozzátenni, hogy ha az utóbbi, az Emirátusoknak készült gép kicsit hamarabb készül el, akkor nyilván az a példány mutatkozott volna be a szingapúri légi show-n, ahol az Airbus végül is a britek gépét állította ki. A show-ról készült szakmai elemzések külön kiemelik, hogy az európai gyártó ez alkalommal fontosabbnak találta a tankerét bemutatni, mint hogy szokásos mód odahozza a legnagyobb utasszállítóját, az A380-ast.
Az A330MRTT, mint neve is mutatja, az Airbus legnépszerűbb szélestörzsű utasszállítójának, az A330-asnak a továbbfejlesztéseként készült, az eredeti civil változatból összesen 1050-et rendeltek eddig, és több mint 700 repül már belőlük. A gép többféleképp is többszörös felhasználású, egyrészt miközben tartályai tele vannak átadható kerozinnal, közben igen komoly személy- vagy teherszállítási kapacitással is rendelkezik, ezért is hangsúlyozzák a nevében is a kettős funkciót, a tanker és a transport elemet.
Ugyanakkor a gép annyiban is sokoldalú, hogy kétféle légi tankolási rendszerrel látták el: a farokrész alatt, ha a megrendelő úgy kívánja (a briteknek például nem kellett), ott a merev csöves töltő, a szárnyak alatt pedig egy-egy hajlékony csöves, kosaras töltőberendezés gondolája várja az üzemanyagra szomjas harcigépeket. Az MRTT kapacitása valóban figyelemre méltó: a bázisától 1000 mérföldes távolságban körözve négy és fél órán keresztül tartózkodhat a tankolózónában, és ezalatt 50 tonnányi üzemanyagot adhat át a rácsatlakozó gépeknek, és még mindig marad bőven kerozinja a bázisra való visszatéréshez. Szállítógépként pedig 300 katonát vagy 45 tonna felszerelést vehet a fedélzetére, akár katonai járműveket vagy szabványos palettákat, illetve konténereket is, MEDEVAC, vagyis egészségügyi szolgálatra átalakítva pedig 130 hordágyon vihet sebesülteket.
Ami pedig az eddigi üzleti sikereket illeti: az ausztrál légierő öt, a szaúdi királyi légierő hat, az Emirátusok három, a RAF pedig összesen tizennégy A330MRTT tanker-szállítót rendelt. A franciák is jelezték, hogy 5-7 géppel frissítik a flottájukat, de konkrét szerződés még nem köttetett az MRTT-k megvásárlására.