Akik hazahozzák Verona sérültjeit

iho   ·   2017.01.23. 13:45
cim

A veronai baleset kapcsán azonnal felbolydult a netes világ, és sokan a lehető legkülönösebb ötletekkel szolgáltak arra nézve, hogyan kellene a buszkatasztrófa túlélőit hazaszállítani, egyesek a pápai NATO-alakulat C-17-es óriásgépét hiányolják. És viszonylag kevesen tudják, hogy szerencsére megvan az a profi szervezet, amely a Mentőszolgálattal együttműködve, és épp erre a feladatra szakosodva kezdhette meg a szállítható állapotba került sérülteknek a lehető legkevesebb stresszel járó és leggyorsabb hazahozatalát.

Éppen két éve, hogy 2015 januárjában megalakult a TrustAir Aviation Kft., a tevékenységük beindulásával októberében foglalkoztunk. A Győr közelében lévő péri repülőtéren az Európán belüli betegszállítás céljaira a cég két Piper PA-42 Cheyenne IIIA típusú gépe állomásozik.

(fotók: TrustAir)

Amit ezekről tudni érdemes: jól ismert, bevált típus, T-vezérsíkkal, légcsavaros-gázturbinás, 720 lóerős Pratt & Whitney PT6A hajtóművekkel. Az egyikben egy, a másikban két hordágy helyezhető el, és mindkét gép túlnyomásos kabinnal repül. Vagyis egyfelől a betegeknek komfortos normál légköri nyomás uralkodik a kabinban, a másik, hogy így a gép 9000 méterig tud utazómagasságban repülni, ez pedig azért fontos, mert az útvonal nagy részén elkerülhetőek az alacsonyabb rétegekben szokásos turbulenciák, nyugodtabb és gyorsabb az utazás, az utazósebesség 500 kilométer óránként. A hatótávolság közel 1800 kilométer, a gépet modern navigációval és természetesen jégtelenítő rendszerrel is felszerelték. Európán belül a jetekhez képest ezzel a sebességgel gyakorlatilag nincs időveszteség.

A hordágyaknak a gép oldalán lévő rendes ajtó mellett egy cargoajtó is nyitható, nem probléma tehát a sérültek gyors be- és kihelyezése. A kabinban pedig ott van minden, ami a kritikus állapotban lévő betegek intenzív ellátásához szükséges, természetesen a személyzet tagja a két pilóta mellett a mentőtiszt és egy szakorvos is.

A mostani küldetés úgy zajlik, hogy a buszbaleset szállítható állapotba kerülő sérültjeit a veronai repülőtérről a Piperrel a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre hozzák, itt teszik át őket a mentőhelikopterbe, amely egyenesen a Honvéd-kórházba juttatja őket.

A cég általában kilencven százalékban Magyarországon kívüli megbízatásokat teljesít és elsősorban a biztosítóktól kapja a betegszállításra szóló megrendeléseket. A veronai szállításokat a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (korábbi nevén OEP) Nemzetközi Főosztálya rendelte meg, kapta szerkesztőségünk az információt a cégtől.

A TrustAir Facebook-oldalán rövid közlemény jelent meg az első, vasárnapi veronai repülésről: „Alig 36 órás intenzív szervezés után ma este a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. szakembereinek (akikkel korábban már szintén sokat dolgoztak kollégáink) átadtuk a veronai buszbaleset első két, légi úton hazaszállított súlyos sérültjét. Az információáramlás, a szervezés és a feladat lebonyolítása nekünk rutin volt, de megrázó, hogy segítségünkre ilyen, az egész országot sokkoló helyzetben volt szükség... A sérülteknek ezúton is jobbulást kívánunk!”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek