Alattomos veszélyforrás a tehertérben

iho/repülés   ·   2012.01.28. 17:35
upsfire_cim

A lítiumelemek szállításának fokozódó veszélyére figyelmeztet a Flight International repülésbiztonsági összeállítása. A 2011-es baleseti táblázatból ugyanis kiderül, hogy a tavalyi év legnagyobb gépe, amelyet katasztrófa ért, egy teherszállító Boeing 747-es volt, amelynek teherterében tűz ütött ki, feltehetően rosszul rakodott lítiumelemek begyulladása következtében.

Mint ahogy az iho/repülés akkor beszámolt róla, a  HL-7604 lajstromjelű, Boeing 747-48EF/SCD típusú teherszállító repülőgép Szöulból Sanghajba tartott. A kétfőnyi legénységgel repülő gép kapitánya a Jeju-szigettől nem messze rádión vészhelyzetet jelentett a sanghaji légiirányító központnak. A kapitány engedélyt kért kényszerleszálláshoz Jeju repülőterére, majd 7600 láb magasságban irányítási problémákat jelentett. A gép 67 percnyi repülés után, még a leszállás előtt a tengerbe zuhant.

Az Asiana 747-ese nem sokkal a katasztrófa előtt <br>(fotó: wikimedia)

A Flight International repülésbiztonsági szemleírója, David Learmont emlékeztet egy 2010-ben történt hasonló esetre, amikor a UPS egyik Dubaj közelében repülő 747-ese teherterében tört ki tűz, valószínűleg megintcsak a lítiumelemek miatt, a lángok hamarabb tönkretették a gép kormányszerveit és tették irányíthatatlanná a 747-est, mintsem a pilóták a legközelebbi repülőtéren leszállhattak volna vele. Szerencsésebben végződött az az eset, amikor egy az MIT által feladott teheráru részeként gyulladtak ki a lítiumelemek egy cargoraktárban, de ebben az esetben is komolyabb károkat okozott, hogy a beavatkozáskor a tűzoltók nem tudhatták, mi volt a tűz forrása.

A Közforgalmi Pilóták Nemzetközi Egyesülete, az ALPA szerint 1990 óta 40 esetben jelentettek füstöt vagy tüzet repülőgépek fedélzetén lítiumelemek miatt. Ha az incidens egy utas saját berendezésével történik, amit az utaskabinban használ vagy csak visz magával, akkor a probléma könnyebben kezelhető, de akkor már komolyabb nehézségeket okozhat, ha a lítiumelem a feladott poggyászban van. Ezért az utasszállítók poggyászterében szállított elemekre a szövetségi légügyi hivatal, az FAA már kiadott egy tiltó rendelkezést, de a teherszállítókra nézve nem, pedig ezek a gépek olykor sok ezer lítiumelemet szállítanak.

A pilótaszervezetek erősen hiányolják a lítiumelemek szállításának újraszabályozását, amit az Obama-adminisztráció egyébként javasolt is, de – legalábbis a repülőszemélyzetek szervezetei szerint – az újraszabályozást a lítiumelemek gyártásában és kereskedelmében érintett ipari tényezők blokkolják le.

Az ALPA egyik szakértője szerint amíg nem történik változás, újabb és újabb halálos balesetek történnek az elemek szállítása miatt, mert a jelenleg érvényes szabályok erre az áruféleségre nem elég szigorúak, nem megfelelőek.

Kétségtelen, hangzik az ALPA szakértőjének nyilatkozata, hogy a lítiumelemek addig nem okoznak bajt, amíg  elég gondosan csomagolják be őket, amíg nem sérül meg a csomagolásuk, illetve amíg valamilyen okból nem éri extrém hőhatás az elemeket. Ha viszont bármilyen okból tüzet fognak, akár négyezer fokra hevülhetnek.

A másik oldalon viszont a lítiumelemeket gyártó ipari cégek képviselői azt hozzák fel, hogy az új, szigorúbb szabályok bevezetése több mint egymilliárd dollárjába kerül a cégeknek, mert változtatni kell a csomagoláson, az alkalmazottak kiképzésén, és a termékek dokumentációján.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.