Nem sikerült az utolsó trükk: David Riggs meghalt Kínában

iho   ·   2013.09.23. 08:45
cim

Több nappal a baleset után megtalálták David Riggs holttestét, akinek gépe előző héten egy tóba zuhant Kínában. A Lancair 320-as a jelentések szerint valójában nem is belezuhant a tóba, hanem ütközött a vízzel, miközben pilótája egy senjangi bemutatóra gyakorolt.

A kínai nagyvárosban a hét végén nyílt meg egy kisgépes repüléssel foglalkozó kiállítás és konferencia, erre hívtak meg jó néhány jeles bemutatópilótát a világ minden tájáról, köztük volt David Riggs, számos hollywoodi film, köztük egy James Bond-mozi repülő kaszkadőre, többszörös sebességi rekorder. A tó felszínén végrehajtott mutatvány pedig az úgynevezett vizisítrükk volt, aminek az a lényege, hogy a gép futója nagy sebességgel érinti a felszínt és siklik rajta: egy T–6-os Harvardokkal dolgozó bemutató csoportnak is ez volt az egyik kedvenc trükkje, ami amúgy valóban hihetetlen, centiméteres pontosságot és remek pilótaérzéket feltételez.

Repülési szakemberek megjegyzik, hogy az orrfutós Lancair erre a mutatványra sokkal kevésbé alkalmas, mint a farokkerekes Harvard. Mindenesetre Riggsnek feltehetően ez alkalommal nem sikerült a mutatvány, a gép futóműve egy adott ponton siklás helyett elakadhatott a vízben, a gép ezért ütközött a felszínnel, és azonnal darabjaira tört. A vízen sikláshoz amúgy sem voltak tökéletesek a feltételek, a Lancair 18 éves utasával, egy kínai tolmács hölggyel a másik ülésben szemerkélő esőben szállt fel, és egyes jelentések kiemelik, hogy a jelen lévő kínai hatóságiak le akarták beszélni az amerikai pilótát a mutatványról.

A tolmács lányt egyébként közvetlenül a baleset után még élve megtalálták, de a kórházban meghalt. Riggs holtteste csak napokkal később került elő, búvárok leltek rá a tó fenekén, és azt feltételezik, hogy ő az ütközés pillanatában vesztette életét.

Közben egyre több hírforrás köti össze a baleset tényét Riggs fenegyerek-stílusú előéletével, egy amerikai kisgépes repüléssel foglalkozó portál azt a kijelentést is megengedte magának, hogy az amerikai repülőközösséget nem lepték meg a történtek.

Az összefoglalók szerint az elmúlt években Riggs kétszer vesztette el szakszolgálati engedélyét, az FAA először akkor vonta be, amikor a tulajdonában lévő cseh gyártmányú L–39-es kiképzőgéppel (az Albatros néhány éve még hazánkban is hadrendben volt) „megsturcolta” a kaliforniai Santa Monica egyik szórakozóközpontját, egy mólóra épített komplexumot. Ezután Riggs bírósági eljárás révén a szakszóbevonást közmunkára és pénzbüntetésre váltotta.

A Santa Monica Pier megsturcolása

Tavaly novemberben egy vele egy kötelékben repült L–39-es zuhant le, a benne ülő két személy életét vesztette. De Riggs nem azért vesztette el ismét a szakszóját, mert ebben a balesetben vétkesnek találták, hanem mert az eset kapcsán derült ki, hogy illegálisan rendszeresen repültetett fizető utasokat az L–39-esével.

A kínai meghívásnak úgy tehetett eleget, hogy közben kanadai szakszolgálati engedélyt szerzett. Az aviationcriminal nevű weboldal azt állítja, hogy valaki levélben értesítette a kínai hatóságokat Riggs ügyeiről, sőt, az oldal szerint valaki a senjani amerikai konzulátust is többször felhívta, hogy figyelmeztesse Riggs érkezéséről és hátteréről. Többek közt arról, hogy korábban olyan vádakkal is elítélték, mint útlevél-hamisítás, bankcsalás, a cége pedig tönkrement.

Riggs és a gyors, erős Lancair

Feltehetően ezért is kaptak lábra olyan találgatások is, hogy Riggs valójában nem halt meg, hanem előre kitervelt módon eltűnt a világ és a hatóságok szeme elől, de a kínai lány halála ezt a verziót nem tette valószínűvé, a holttest megtalálása pedig végleg cáfolta ezt a feltételezést.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek