Át a Csatornán – elektromos repülőgéppel!

iho   ·   2015.07.08. 13:45
cim

Július 26-án lesz 106 éve, hogy egy bátor francia megvalósította az akkori idők nagy aviatikai haditettét, és motoros repülőgépen először átrepült a La Manche felett: a bravúrt pénteken a tervek szerint egy elektromos repülőgéppel hajtják végre újra.

Ezen a fotón jól láthatóak a gép alapvető szerkezeti elemei: a csőlégcsavar csökkenti a zajszintet

Az Airbus technológiai demonstrátora, az E-Fan tavaly mutatkozott be a nagyközönség előtt: kétszemélyes könnyű gép, akkumulátorai egy-egy csőlégcsavart hajtanak meg a pilótafülke mögé szerelve, ennek megfelelően a kis gép T-vezérsíkot kapott. A fesztávolság kilenc és fél méter, egy törzs alatti főfutóval és egy kormányozható orrkerékkel (mindkettő behúzható), a földi gurulást a szárnyak alatt egy-egy kis kitámasztó segíti. A gép idén a Le Bourget szalonon is bemutatkozott, és méltán aratott sikert csendesen szép repülésével.

Noha az Airbus korszakos jelentőségű, egyedülálló gépről beszél, azt azért jó tudni, hogy elektromos repülőgépekkel már zajlanak igen sikeres kísérletek máshol is, és ezügyben nemcsak a földkörüli útját teljesítő Naprepülőre gondolhatunk. A NASA rendszeresen ír ki pályázatot elektromos meghajtású repülő szerkezetek megalkotására, A Green Flight Challenge győztese 2011-ben a szlovéniai Pipistrel gépe volt: a Taurus G-4 két összeépített vitorlázógép egy a centroplanon elhelyezett motorral és légcsavarral, az ikertörzsek fülkéiben két-két személlyel, és két óra repüléssel képes 320 kilométeres távolság lerepülésére. Kétségtelen, ebben nagyban segíti a vitorlázógép-kialakítás, a nagy fesztávolság és az ennek megfelelő, kellemes sikló tulajdonságok.

A tandem futómű mellett kis támasztókerekek tartják vízszintesen a gépet a földön

Az E-Fan azonban nem vitorlázógép, hanem az ultrakönnyű osztályba sorolható kétszemélyes motoros kisgép, a csatorna-repülés előkészítését egyébként épp az nehezítette, hogy a nem létező elektromos kategóriában repülő konstrukció útjára a hatóságok is rábólintsanak. Végül ez az akadály is elhárult, a gépet hajón és teherautón szállították az angliai oldalra, ahol Lydd repülőteréről startol péntek délelőtt, és Calais-ban száll le. A repülést a levegőből helikopterrel kísérik, a vízen pedig motoros hajók állnak készenlétben.

Ilyen lesz a tervek szerint a négyszemélyes változat: mint egy VLJ minijet...

Az Airbus tervezi a gép sorozatgyártásra érett verziójának fejlesztését is, sőt, lesz négyszemélyes változata. A hosszú távú cél azonban természetesen az, hogy a gépecskével szerzett tapasztalatok bázisán megkezdődjön, no még nem a tervezés, de az alapkoncepció kialakítása egy olyan hibrid utasszállítónak, amely legalábbis a repülés egyes fázisaiban hasznosítja ezt a károsanyag-kibocsátástól mentes, környezetbarát és energia-takarékos meghajtást. A legfontosabb kérdés azonban, ami az összes többi elektromos meghajtású jármű számára is az alapprobléma: sikerül-e kialakítani a mai akkumulátoroknál könnyebb és hatékonyabb áramforrásokat az elektromosság tárolására.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek