Átadták a nyolcezredik Airbus keskenytörzsűt, de melyik volt az?
Némi bizonytalanság kíséri az Airbus keskenytörzsűrepülőgép-gyártásának újabb mérföldkövét: a Flightglobal a maga adatbázisára hivatkozva (Flight Fleet Analyzer) jelentette, elkészült és a felhasználóhoz került az MSN8000 gyári számú A320neo, amely február elején B-1068 lajstromjellel került a tiencsini gyártóközpontból az Air China flottájába. A gép egyébként a Pratt & Whitney PW1100G hajtóművekkel, vagyis a GTF-rendszerű hajtóművekkel repül.
A légitársaság egyébként korábban többször szerepelt fontos 320-as átvevőként: a társaság flottájába került 2012-ben a századik Kínában gyártott Airbus, és később ugyancsak az Air China gépe lett az ezredik, Kínában használt Airbus repülőgép.
Más adat szerepel ugyanakkor az Airbus havi összefoglalójában, eszerint az európai gyártó januárban 21 gépet adott át az A320 gépcsaládból, és ezen belül említi, az ezt a gépet üzemeltető légitársaság megnevezése nélkül, hogy az egyfolyosós Airbusok átadási száma nyolcezerre emelkedett. A januári „csomagban” szerepelnek az Air India, a Lion Air/Batik Air, a Spirit Airlines és a Virgin Amerika számára prezentált keskeny törzsűek.
Az eltérések adódhatnak abból is, hogy vajon a gyártási számok szerint számoljuk-e a gépeket, vagy pedig levesszük belőlük azokat a példányokat, amelek végül nem kerültek felhasználókhoz, ilyen például a berepüléskor használt legelső A320-as, amit azóta is többször látunk felbukkanni az Airbus különböző programjainak tesztgépeként.
A gépcsalád ötezredik példányának átadásáról egyébként portálunk 2012 januárjában számolt be, azt a 320-ast Hamburgban gyártották és a libanoni MEA állította forgalomba, a gyártási száma pedig valóban MSN5000 volt, tehát akkor ez volt a „mértékegység”, vagyis a teljes elkészült gépmennyiség a típuscsaládból. Gyanítható, hogy noha mostanság a neo-k P&W hajtóműveinek problémái miatt az átadások üteme valamelyest csökkent, a tervezett felfutások fényében – becslések szerint – akár már három éven belül beszámolhatunk majd a tíztezredik keskenytörzsű Airbus átadásáról, és az biztos sokkal nagyobb ünnep lesz a gyártó számára, mint a nyolcezredik...
Az mindenesetre teljesen biztos, hogy az első A320-ast, egy CFM56-os hajtóművekkel szerelt gépet az Air France kapta még 1988 márciusában, január végi számok szerint a gépcsalád teljes rendelésállománya 14135 gép, amiből ezek szerint több mint hatezer vár még legyártásra és átadásra, ezek többsége pedig már az újrahajtóművezett neo-változat.
A Flightglobal azt is megemlíti, hogy a világszerte népszerű, négy gyártóhelyen összeszerelt (Toulouse, Hamburg, Tiencsin, Mobile) keskenytörzsűek több mint egyharmada repül az ázsiai illetve csendes-óceáni régióban.
Az Airbus közlése szerint, és ez ugyancsak impozáns szám, a januáriakkal együtt a gyártó teljes kibocsátása alapítása óta 11 ezer repülőgép, a teljes rendelésállomány pedig 7253, ami a jelenlegi gyártási ütem mellett kilenc évre ad munkát a gyártósoroknak. Jelenleg majdnem tízezernyi polgári Airbus-repülőgép, utasszállító és teherszállító áll szolgálatban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!