Airbus: az ötezredik a 320-as családból

iho/repülés   ·   2012.01.21. 14:00
cim

Az A320 család ötezredik példányát Hamburgban, az Airbus ottani gyárában adták át a megrendelőnek. A libanoni Middle East Airlines (MEA) legutóbb hét keskenytörzsű Airbust rendelt, IAE V2500-as hajtóművekkel.

Az Airbus közleménye az átadás kapcsán ismét azt emelte ki, hogy a 320-as család a világ legsikeresebb keskenytörzsű típusa a piacokon, hiszen a már leszállított és a még csak megrendelt gépek száma összesen közelít a 8300-hoz. A típuscsaládot több mint 350 légitársaság, vásárló használja, illetve fogja használni.

Az MSN 5000, vagyis az ötezredik keskenytörzsű Airbus <br>(fotók: Airbus)

Az európai gyártó keskenytörzsűprogramja a nyolcvanas évek elején indult, az Air France volt a típus első megrendelője. A gép az amerikai MD–80-as és a Boeing 737-es típuscsaládok konkurenciájaként úttörő szerepet kapott a civil repüléstechnika modernizálásában azzal, hogy először alkalmazták utasszállító gépen a fly-by-wire, azaz digitális-számítógépes repülésvezérlő rendszert.

A típuscsalád legnagyobb befogadóképességű tagja a 321-es, amely a szokásos kétosztályos (economy/business) elrendezésben 185 utast szállíthat, és elterjedt a 320-asnál rövidebb 319-es. A legkisebb, csak százszemélyes 318-as nem bizonyult olyan nagy sikernek a piacon, mint a család más tagjai, viszont ez lett a legnagyobb repülőgép, amely képes teljesíteni a London City Airport különleges meredek megközelítését, és ezzel közvetlen járatként repülhet a British Airways színeiben a brit főváros központja és New York között.

Az MSN 001, vagyis az első 320-as tesztgépként szolgál, most épp az új cápauszony-wingleteket próbálják ki rajta

A keskenytörzsű Airbusokat Toulouse-ban, Hamburgban és néhány éve már Kínában is gyártják. A típus sikere azon is lemérhető, hogy a légitársaságok egyelőre nem késztették a gyártót teljesen új keskenytörzsű, rövid- és közepes hatótávolságú Airbus fejlesztésére, hanem a kevés változtatást, de olcsóbb üzemeltetést ígérő neo-változatra voksoltak, amelyből mára, a program indításának első évében, máris 1226 gépre kapott a gyár megrendelést. Az újrahajtóművezett, a jelenlegi verzióval 90 százalékban megegyező A320neo 950 kilométernyi plusz hatótávolságot vagy két tonna plusz terhelést biztosít a mostani keskenytörzsű Airbusokhoz képest.

Kapcsolódó hírek